




Creating the News: Reporters, Information Flow, and Mass
Journalism

In addition to the difficult problem of appealing to the mass reader without

resort to "bourgeois sensationalism," Soviet reporters in the twenties faced the task

ofdefining what would constitute "news" under socialism. New stories did not just

pop out at reporters. It was not self-evident what kinds of events were news and

what were not. In the Soviet Union as elsewhere in the world, newspapers'

production procedures, reporters' choice of sources, the availability of information,

editors' guidelines for constructing a story, and journalists' own criteria for

newsworthiness all helped determine what got into the newspaper. In

Manufacturing the News (1980) Mark Fishman has shown how journalists' work

routines, their reliance on government bureaucracies for information, and other

institutional limitations shape the news in the United States. According to Fishman,

overworked American reporters tend to rely on information already prepared and

processed for them by state bureaucracies. To go out and seek alternative

information costs too much time and money for reporters to do on a regular basis."
As we shall see, Soviet journalists in the mid-1920s faced a similar problem. In

NEP Russia, state bureaucracies controlled information flow more tightly than in

the United States today. By 1926 this control had become a real problem fo~ Party

officials and journalists who wanted to publish news of the ordinary workers and

peasants who were "building socialism. II The response was the creation of the new

"organizational" techniques of mass journalism, namely the socialist competition,

the production review, and "the exchange of production experience. "

In the first years of the NEP, many Soviet bureaucracies began to

institutionalize the distribution of information in press bureaus (pressburo), public

relations departments that provided reporters with "prepared, cliched information,"

stenographic reports, protocols, and communiques. By 1926 commissariats,

industrial trusts, and city soviets all had their own press bureaus. Managers used

46



them to refuse interviews and restrict access to meetings and conferences. Often the
press bureau officials themselves refused to deal with reporters in person, but

would only respond to questions presented in written form. In short, the bureaus

protected management. Critics argued that they were contributing to the

"bureaucratization" of Soviet society, protecting institutional interests against

healthy criticism from the Party press. Commentators in Krasnaia pechat' and
Zhurnalist complained that the press bureaus had "a monopoly on information. "84

The press bureaus threatened the very existence of reporting as a

profession. In the summer of 1925 the crisis was exposed in a public debate about

the future of the Soviet reporter. The opening volley was fired by I. AIekseev, the

editor of the Khar'kov Party organ Proletarii (Proletarian); in a piece entitled

"Toward a Discussion About the Reporter" he argued that reporters had become

superflous; most reportorial functions could be fulfilled by "a responsible courier"

picking up documents prepared by press bureaus. Although some of Alekseev's

opponents in Moscow, notably the journalists' trade union secretary, Sergei
Ingulov, later accused him of advocating the abolition of reporting as a profession,

his article actually argued for the redefinition, not the elimination, of reportorial

work. Monitoring the state apparatus, Alekseev believed, was the job of

worker/peasant correspondents, not reporters. To justify their position in the

editorial hierarchy, reporters were going to have to seek out new, "creative" work

methods. In advocating a redefinition of the reporter's job, Alekseev pointed the

way toward the development of mass journalistic methods in which a reporter went

directly to the shop-floor for news, rather than depending on information provided

by the press bureaus. as

Alekseev's article sparked a debate about the reporter's role that continued

from mid-1925 to mid-1926. In Zhurnalist and at meetings of the Moscow House

of the Press's Association for Newspaper Culture, journalists discussed the

declining importance of reporting in the Soviet press and the remedies thereof. 86

Although exchanges were often heated, participants concurred on many important

points. Reporters, they claimed, had been converted into "couriers" by the press

47



bureaus' control over access to state institutions and by their low status in Soviet

society." Held in contempt by most officials, they found it nearly impossible to

obtain interviews. Editors provided reporters with little or no guidance or support.

Yet insofar as reporters had not taken the initiative to seek new sources of

information, they bore some responsibility for their own predicament. If they were

going to preserve their jobs, reporters would need to bypass the press bureaus and

seek news on the shop-floor and in the fields.

Reporters blamed the press bureaus for blocking their access to senior

officials, conferences, and meetings." In 1925-1926 Zhumalist and Krasnaia
pechat' published a series of anecdotes about reporters' grueling efforts to make

contact with senior sources. In February 1926 a reporter at Gudok described his

attempt to get an interview with an important trust director, a "demi-Comrnissar."

Initially refused access, the reporter spent days hanging around in the foyer of the

"demi-Commissar's" building until he was able to slip into his office by posing as

a foreign correspondent.89 A second Gudok reporter spent two weeks pursuing a

factory director before he cornered him in a stairwell." Even a reporter from

Pravda, the most prestigious newspaper in the USSR, was unable to get an

interview with the guberniia Party secretary or the local newspaper editor during

a one-week stay in Briansk."

At meetings of the Association for Newspaper Culture, reporters also

complained of a lack of attention from editors, right down to the level of the

department heads, their direct bosses. There was a "wall," they claimed, between

the editorial staff and the reporters. One commentator in Zhurnalist bemoaned the

"unenviable" place of the reporter in the editorial offices: "In reality the reporter

is a mere executor of orders. The department heads, who almost without exceptions

have never reported and know nothing of the job, pay no attention to him. The

department head does not know which reporter is attached to which institution, and

often gives assignments which are either out-and-out impossible or inappropriate

for the present moment. Let's not even talk about the editor-he has no time for

48



reporters. There are no 'production meetings' scheduled so the reporter has no
forum ... to discuss his doubts and difficulties or ... share his experience. "92

Relations between reporters and their department editors were often poor.

Reporters received little guidance from editors. At editorial staff meetings they

were usually not permitted to speak. Staff meetings between reporters and editors

were so rare that Pravda reporters issued a categorical demand for a conference

with editors at a December 1925 session of the Association for Newspaper Culture.

Editors, on the other hand, complained that reporters showed no initiative. If not

given very specific instructions, they sat around the editorial offices all day.93 In

general, relations between the two groups were hostile. According to one

participant in the Press Club discussion, "the reporters bring in their material, hand

it over silently and gloomily to the department secretary or the department head

and make for the nearest cafe to drink tea. The department head looks over the

material, throws part of it in the wastebasket, and sends part to the compositor.
That's the end of it. 1194

One of the reasons that editors paid little attention to reporters was that

they were too busy to do so. At the Moscow and central newspapers in the 1920s,

senior editors were generally Old Bolsheviks with commitments to multiple posts
in the state apparatus, as well as to Party work. In "Notebook" and "The

Reporter's Page," regular departments in Zhurnalist, the editor was portrayed as

a distant, distracted figure so overwhelmed by Party commitments that he had no

time to guide his subordinates or examine their articles. Some editors did not know

the names of all their staff. Frequently the editor Ieft the newspaper offices early

because he had a lecture to deliver or some Party meeting to attend. One

"Notebook" told of an unnamed Moscow editor who worked at the gubemiia Party

and Executive Committees and also belonged to VTsIK, the All-Union Central

Executive Committee. Since he usually had to speak at workers' meetings and other

public events in the afternoons and evenings, this man arrived for work very early

in the morning to write the day's editorial. Another editor complained that he was

often up until three or four in the morning at Party functions and back at the

49



editorial offices by seven a.m, Bukharin, the editor of Pravda, was described as

hiding in the concierge's booth outside the newspaper offices so as not to be

disturbed while he scribbled an editorial on an envelope."

Senior editors at central newspapers often occupied several official posts

simultaneously. Maksim Savel'ev, who was an editor at Torgovo-promyshlennaia
gazeta (the Industrial and Trade Gazette, where he served before 1928), Izvestiia
(1928-1930), and Pravda (1931), served also at various times as editor of two

journals, head of the state industrial publishing house (Promizdat), vice-chairman

of the Communist Academy' Presidium, director of the Lenin Institute, Central

Committee administrator, and Central Committee member." In February 1926,

Boris Efimov, a well-known illustrator and cartoonist for the Soviet newspapers,

caricatured Izvestiia's editor Ivan Skvortsov-Stepanov in Zhumalist. At the time,

Skvortsov-Stepanov was in Leningrad running a purge of Leningradskaia pravda
while on temporary leave from Izvestiia. In the caricature, he held a pen tucked

under his arm and four suitcases labeled with the names of the various publications

he was editing at the time. In addition to Izvestiia and Leningradskaiapravda, these

included the newspapers Krasnaia gazeta (Red Gazette), Novaia vecherniaia gazeta
(New Evening Gazette), and Vecherniaia krasnaia gazeta (Evening Red Gazette),

plus the journals Begemot (Hippopotamus), Krasnaia panorama (Red Panorama),

Krasnaia niva (Red Field), and Novyi mir (New World)."

To fill the newspaper, overloaded editors sometimes depended on

stenographic reports of Party leaders' speeches, resolutions, directives, and other

official documents which required little or no editing. Press bureaus were more

than happy to provide such "canned" material. As one writer for Rabochaia gazeta
noted, the press bureaus' "protocols and summary reports tt were easy filler for

reporters and editors. There was simply no incentive to go out and find more

interesting stories, such as profiles of exemplary workers." Overworked editors

preferred the press bureaus' material because it was uncontroversial, easy to edit,

and did not require reporters to exercise their often scant literary skills.

50



Reporters' low social status may have contributed to their poor relations
with editors. Intellectuals in prerevolutionary Russia had long denigrated the

commercialism of the mass press, despised the corruption of reporters who took

bribes in exchange for favorable coverage, and dismissed writing for the

commercial press as a vulgar sellout. According to Louise McReynolds, the leading

scholar of prerevolutionary Russian newspapers, "the same easy dismissal of

commercial culture as beneath their dignities led intellectuals . . . in Russia to

ridicule newspaper journalists. "99 Bolsheviks and other Russian socialists tended

to share the intelligentsiia's disdain for reporters and for the boulevard journalism

they produced. These attitudes carried over into the postrevolutionary years, when

reporters were habitually denigrated as "yellow journalists" and "sensation

chasers. II In the Bolshevik mind, the word "reporter" conjured up an image of the

bourgeois newspaperman catering to the "philistine" tastes ofdeclasse urban masses

with "pornographic II stories of the sexual adventures and luxurious lives of the rich

and famous. These attitudes made the reporters' work more difficult not just in the

editorial offices, but at the state institutions where they went to gather information.

Apparatchiks feared reporters' capacity to damage their institution while at the

same time despising them. Distrust and derision infected their relations with low­

ranking journalists. One reporter from Pravda, Dimin, lamented official distrust

of the newspapers at a House of the Press discussion: "Institutional distrust of the

reporter and the newspaper harms work, and the responsibility for this lies with the

directors of the institutions. Three quarters of us [reporters] have never met the
directors of the institutions we serve face to face.."100

Prejudice against reporters was connected with the taboo against "bourgeois

sensationalism. II Both contributed to the increasing predominance of dull,

"bureaucratic" material in the Soviet press. Throughout the NEP era it was

precisely those newspapers with the liveliest, least official "Chronicle" departments

that retained the largest numbers of reporters from the prerevolutionary era. These

were also the papers that came under the heaviest attack for boulevardism and

yellow journalism. Vecherniaia Moskva, Leningrad's Yecherniaia krasnaia gazeta,

51



and Izvestiia were the most conspicuous of these. 101 A 1930 Central Control

Commission report on the staff of Vecherniaia Moskva identified four reporters and

writers who had worked for the prerevolutionary Odessa newspapers Odesskie
izvestiia (Odessa News), Poslednye izvestiia (Latest News), Odesskaia pochta
(Odessa Post), and Odesskie novosti (also best translated as Odessa News).I02

According to A. KIiachkin, who reported on the cinema for Vecherniaia krasnaia
gazeta (Evening Red Gazette), several reporters from the prerevolutionary

Petersburg press worked at that paper's City Information Department in the mid­

twenties. In his memoirs, Kliachkin names two, Vladimir Elesin, whose "speciality

was accidents and fires, II and Martyn Dvinskii, who reported on the local academic

and artistic scene.!" Both Vecherniaia Moskva and Vecherniaia krasnaia gazeta
came in for very harsh criticism from Soviet agitprop officials and journalists at

other newspapers. In the April 1926 edition ofZhurnalist, for example, V. Verner,

an editor from the central cooperative newspaper Kooperativnaia zhizn', launched

a vicious attack on Vecherniaia krasnaia gazeta, calling it "a boulevard

newspaper," and "for people of the past and people without a future." According

to Verner, the paper's stock in trade was stories about the market for precious

stones, murder trials, prostitution, "abortions, violence, a 16-year-old boy and his

17-year-old girl lover, two women and one man, two men and one woman, etc.,

etc., and 'special methods for the restoration of sexual function. 'II Its audience was

idle members of intelligentsiia, "people of the past, II women without productive

work, declasse lower-class youth "under the influence of the streets and the NEP. II

In short, a thoroughly unsavory newspaper. 104

Pressure from the Bolshevik agitprop apparatus to devote maximal space

to the Party's agenda also contributed to the squeezing out of less politicized forms

of journalism like the "Chronicle" and theater/literary reviews . Editors sought

material that fit under the "agit-morals" and slogans endorsed by the Party. One

feuilletonist recorded how this pressure affected the day-to-day routine of the

editorial offices in an imaginary dialogue between a reporter and an editor. The

conversation exemplifies the way in which dull, press bureau material fitting within

52



the framework of official propaganda campaigns could edge out more II sensational"

items about fires, accidents, scandals, and crime.

[Reporter]: "The fire brigade was on the way. But the horses couldn't make

it-they were staggering. The firemen left them behind and ran on alone. They

reached the fire long before their equipment. The problem was that the horses were
dying of hunger. II

[Department Editor]: "No, Comrade, we can't print that."

"But it's fact, a true story. II

"Even so ... "

"Well, what do you want then?"

II Socialist Construction. "

"We don't have any 'Socialist Construction'! All we've got are protocols,

conferences, agendas!"
"Fine. Print them. "lOS

As editors struggled to promote the Party's agenda and enliven their

newspapers without turning to the sensationalism of the prewar press, the reporters

were easy, powerless scapegoats for their difficulties. In a February 1926

Zhumalist article, Pravda feuilletonist Mikhail Kol'tsov claimed that the debate on

the reporter's role in the Soviet press had begun with higher-ups' "decision to

punish the 'hack chroniclers'" for the poor quality of Soviet domestic news.

According to Kol'tsov, editors were blaming the reporters for problems that were

really the fault of the press bureaus and Party agitprop officials. To drive the

reporters' "guilt" home, the House of the Press had even organized a show trial of

reporters who had made particularly egregious mistakes. 106

But in the debates sponsored by the House of the Press, reporters defended

themselves vigorously, blaming the press bureaus for choking off information and

editors for indifference and even collusion with the bureaus. In February or early

March 1926, a Moscow Conference of Information Personnel (Moskovskaia

53



konferentsiia rabotnikov informatsii) was held at the Press Club. Eighty-one of the

voting delegates were reporters, nineteen were Information Department editors,

and seven were editors. The delegates represented twenty-five newspapers and

publishing houses. Non-Party reporters with relatively long tenures in newspaper

work dominated the conference (among the eighty-one reporters there were only

eleven Party and five Komsomol members, and their average length of experience

in newspaper work was nine years). Not surprisingly given its composition, the

conference passed a series of resolutions defending the reporter, calling for a battle

with the press bureaus' "hack work," more frequent meetings with editors, the

establishment of a professional organization for reporters, and improved

compensation.

During the conference, delegates also discussed ways of improving

reporting, bringing it "closer to life," and getting around the press bureaus. Several

praised Lenin's 1918 article, "On the Character of Our Newspapers," which chided

the press for publishing too much "political chatter" and too little concrete news

of how ordinary people were building communism. The writer Mezhericher, of

Rabochaia gazeta, called for covering "facts from the life of the broad masses who

are building our state, II rather than the "protocols" and "summary reports"

provided by the press bureaus. Lev Sosnovskii, the well-known Pravda
feuilletonist, claimed that factory wall-newspapers were already producing the kind

of journalism Mezhericher demanded and that these should be the model for the big

central newspapers. Sosnovskii had particular praise for Martenovka, the factory

newspaper at the Hammer and Sickle plant in Moscow. Martenovka, he said,

exemplified Soviet journalism as it should be, with "merciless exposure ... of the

factory's shortcomings II and coverage of ordinary workers' achievements.

Martenovka's full-time staff worked with dozens of worker correspondents to

gather concrete news about production. This, Sosnovskii argued, was the model for

the future. S. A. Volodin, a Pravda reporter and later editor at Rabochaia gazeta
(1928-1929) and Vecherniaia Moskva (1930), agreed with him. Mezhericher,

Sosnovskii, and Volodin, all writers for Central Committee newspapers, were

. 54



sketching a vision of the future of Soviet reporting, a vision of collaboration with
shop-floor "correspondents" to clear production blockages, keep an eye on

management, and publicize the achievements of ordinary workers. Within months

this future would begin materializing as "mass journalism. "107

Between the editors' and officials' view that lazy reporters and sensation­

seeking "hack chroniclers" were responsible for the poor quality of Soviet domestic

news, and the reporters' opinion that the press bureaus were at fault, the reporters'

position seems more plausible. Soviet institutions were developing barriers against

the outflow of information, among them the press bureaus. In part this was a

reaction to the regime's deliberate use of denunciation as a tool of governance. For

market competition and a formal system of checks and balances within the state

apparatus, the Bolsheviks had substituted surveillance from above and denunciation

from below, hoping to keep incompetence and corruption in check. The natural

reaction of state enterprises and institutions was to put up obstructions to the flow

of information. N. Valevskii, a commentator published in the March 1926 issue of

Zhurnalist, summarized the process well when he wrote that "our institutions have

dug in behind the barrier of their press bureaus against Vladimir Il'ich's motto:
'Hunt out the unfit. ' "108

By the spring of 1926, then, editors, reporters, and agitprop officials were
all worried about the poor quality of domestic news coverage, which was degrading

into a heap of official protocols, directives, stenograms, and institutional

communiques. The alternative represented by the old school of prerevolutionary

reporters-stories on fires, accidents, crimes, trials, and society scandals-was not

acceptable. The regime needed a new kind of local, domestic news that would

show the "laboring masses" how ordinary people like them were engaged in the

battle to build a socialist society. Through this new kind of news the "black

hands," the tillers and manual laborers, would speak, criticizing corrupt or

incompetent bosses and expressing their commitment to building socialism. The

industrial belt-tightening campaign of 1926 provided the impetus for creating this

new kind of news.

55



As already noted, the goal of the belt-tightening campaign was to
increase productivity, thereby maximizing profits that could be reinvested in

industry. The problem was to mobilize rank-and-file workers and convince

them to accept sacrifices-stagnating wages and more work-to achieve the

long-term goal of building up Soviet industry. At the outset of the campaign

Felix Dzerzhinskii, chairman of the VSNKh, and Sergei Gusev, head of the

Central Committee's Press Department, saw newspapers as a vital part of the

solution. At meetings in March 1926 Dzerzhinskii and Gusev urged journalists
to cover the campaign on the shop-floor and give workers a channel for

controlled criticism of management inefficiencies. This limited input into

production decisions, they hoped, would give workers a sense that they

themselves had a stake in improving productivity. 109

Coverage of the belt-tightening campaign had to be shifted away from

trust offices and factory management onto the shop-floor. Newspapers that

began the campaign by interviewing trust chairmen and factory managers,

such as Torgovo-promyshlennaia gazeta and Ural'skii rabochii, quickly came

under attack.!" Reporters then began to seek out interviews with workers,
soliciting their suggestions for streamlining production. Aleksei Kapustin, the

editor of Tverskaia gazeta, took news from the shop-floor a step further in

May 1926, when he and his staff pioneered the "production review," in which

reporters roamed the shop-floor talking to workers, foremen, and mechanics

about the production process and how to improve it. The newspaper then

published workers' suggestions for raising productivity along with factory

managers' comments on them. The journalists also published profiles of

individual workers and organized "production meetings" at which workers and

management discussed possible changes in the production process. The entire

campaign was coordinated with the factory's Party cell, its trade-union

committee, management, and regional Party and Soviet officials. In this way

the workers' ideas were carefully screened prior to publication. III

56



Kapustin's "production review" and the other forms of organizing
mass journalism pioneered during the belt-tightening campaign (socialist

competitions, coverage of strike brigades, exchanges of production

experience) generated the carefully screened news from the shop-floor that

Party officials demanded. In organizing a socialist competition or a production
review, reporters produced their own news, bypassing the press bureaus
entirely. The various forms of mass journalism thus solved problems of

information flow. They were fundamentally media events, something akin to
today's "photo opportunity. II In a socialist competition, for example,

newspaper editors would contact the enterprises involved, arrange meetings

between managers, and mediate the signing of a contract setting the terms of
the contest. Reporters would visit the enterprises, organizing "production
meetings, II helping workers to produce their own II wall-newspapers, II and
collecting workers' suggestions for raising productivity. They would then

report on the course of the competition, the results, and their own

organizational role. In such mass journalistic events the newspaper both
"mobilized the masses II by organizing workers for more efficient production

and moved II closer to life, II bypassing the press bureaus and the official

bureaucracies.
In addition to its organizing/mobilizating function, then, mass

journalism was a conscious attempt by the press and Party officials to solve
problems of information flow, beat the "bureaucratization" of Soviet society,

and generate news of ordinary workers on the shop-floor. Mass journalism

rejuvenated the reportorial profession and satisfied Party leaders' demands that

newspapers mobilize the working class and provide news from the shop-floor.

After 1926 mass journalistic events like socialist competitions and production

reviews became integral parts of each strike campaign. As mass mobilizer and

generator of news from the shop-floor, mass journalism would become the

ideal vehicle for the "super-campaign" to fulfill the First Five Year Plan.

57



Mass Journalism Transforms the Press, 1928-1930

From the beginning of the belt-tighteningcampaign in the early spring

of 1926, the Central Committee Press and Agitprop Departments had
supported newspapers' experiments in massmobilizationaljournalism. Support

continued through 1927, with articles in Pravda and Zhurnalist holding up

Aleksei Kapustin's production reviews as an example for all Soviet
newspapers to follow. 112During 1926-1927 the KomsomolCentral Committee

also urged its newspapers to organize and report on production "contests"

(konkursy), production meetings, factory wall-newspapers, and other forms of
mass journalism. 113

The Central Committee leadership's decision in the winter of

1927-1928 to make the "Great Break," to collectivize the peasantry and

accelerate investment in industry, prompted Party agitprop officials to solidify

the weak points in the Bolshevik's base of social support, ordinary Party

activists and "green" workers newly arrived in the cities. In early 1928

concern with getting the Party's message to these groups motivated a
tremendous expansion of mass journalism throughout the Soviet press.

Documents from the Party Central Committee and the Moscow guberniia
Party Committee show worried agitprop officials taking a series of steps to

shore up rank-and-file activists' and new workers' support for the regime,

including the retargeting of many press organs. The ultimate effect was to
homogenize high-circulation papers, ending their differentiation by target
audience.

The resolutions of the Fifteenth Party Congress, which met in

December 1927, warned that the growth of the USSR's "productive forces"

was sharpening class contradictions, forcingdesperate "private-capitalist layers

of the city and countryside" to greater efforts to propagandize "backward

strata among artisans and craftsmen, peasants, and workers." To break the

influence of the "private-capitalist" social groups on "backward" workers and

58



peasants, the Party had to "intensify the struggle on the ideological and
cultural fronts. It The Congress also noted the imperative of "Leninist unity

and proletarian discipline in the Party's ranks, along with continuous work to

raise members' ideological-theoretical and cultural levels, " especially in view

of the influx of workers "from production" into the Party during the 1927
"October Levy" of new Communists.!"

Between July 1928 and April 1929, Central Committe agitprop

officials made a number of decisions with the overall aim of retargeting the

press at new workers and politically illiterate Party activists. In a resolution

drafted by an Agitprop Department commission and dated July 23, 1928, the

Central Committee criticized the Communist youth and children's press (that

is, the Komsomol and Pioneer press) for nearly complete failure to reach "the

new strata of young workers II from the countryside. Youth periodicals were

to strengthen the "Party education II of readers. Unpublished material attached

to the resolution noted that the Komsomol press "almost completely fails to

serve the new worker who has just entered production, [and] does little
serious Party-political education work. III IS

Also in July 1928 the Central Committee Secretariat approved a plan

to publish a new "mass critical-bibliographical journal II aimed at "middle­

level" Party agitators and propagandists, university students, and "the broad

stratum of Soviet activists." According to the Agitprop Department report on

the plan, existing literary/bibliographical journals, especially Pechat' i
revoliutsiia (The Press and the Revolution), served a very narrow, specialist

readership of "intelligentsiia" and "book lovers," but were beyond the

comprehension of the "average reader" (chitate!'-seredniak). The new

journal's chief task would be lito struggle mercilessly with distortions of the

Leninist-Marxist line" in literature, guide readers' choice of books, and

combat their "illiteracy" and "ignorance." In December the plan was

implemented with the founding of Literaturnaia gazeta (Literary Gazette), the

journal of the Federation of Soviet Writers.!"

59



A third move in the retargeting of the press was the Central

Committee Secretariat's April 1929 resolution, "On the Newspaper Bednota."
During the Civil War era Bednota had been the Central Committee's paper for

ordinary peasants, but when Krest'ianskaia gazeta began publication in late

1923, it was retargeted at rural officialdom. In the April 1929 resolution,

drafted by Sergei Ingulov (then deputy director of the Agitprop Department),

the Secretariat ordered Bednota to give more coverage to collectivization and

kulak opposition to Soviet power, to simplify its language to make it more

accessible to the ordinary peasant, and to undertake more "mass work, II such

as reader conferences and instructional meetings with peasant correspondents.

Ingulov's unpublished report to the Secretariat indicated that the resolution's

goal was to make Bednota more accessible to village Communist activists and

not just to rural officials. The paper had to revive its earlier "mass popular"

approach. 117

Inside the Moscow Party Committee, too, agitprop officials were
concerned about the problem of reaching IIgreen II workers and rank-and-file

Party activists. A January 1928 report from the Moscow Agitprop Department

asserted the need to publish a pamphlet summarizing the resolutions of the

Fifteenth Party Congress in simple terms for semiliterate workers recently

inducted into the Party . Available literature was incomprehensible to this

group: "it is difficult for the majority just to read the newspaper, much less

analyze it. "118 A June 1928 report from the Information Department based on

similar material (comments and questions to Party agitators at workplace

meetings), warned that workers who retained close ties with their villages had

a hostile attitude toward the Party's rural policies in general: lI'peasant' moods

are making themselves strongly felt among workers connected with the

countryside."!" In response to such alarms the Moscow Committee Agitprop

Department had already (January 1928) undertaken to publish a new journal

for workplace activists, to be called Massovik (Mass Activist). According to

the department the journal was necessary because Sputnik Agitatora, the

60



Central Committee journal for workplace activists and agitators, "was not

always appropriate for comprehension and practical use by the great mass of

lower-level cell activists and especially those newly recruited. "120

Agitational rhetoric and mass journalism were the Party's tools of

choice for reaching backward activists and workers, as Sergei Ingulov made

clear in a report to the Central Committee's Orgburo in the summer of 1928.

He evaluated the press's use of "mass work"-socialist competitions,

production reviews, exchanges of production experience, roving editorial

offices, and other forms of "public meetings and production conferences"-to

"attract the most broad mass of laborers into active participation in socialist

construction. " According to Ingulov, mass journalism was supposed to

"mobilize the masses around core political slogans and economic campaigns,"

encourage the masses to offer constructive criticism of management, "attract
the most backward and passive laboring strata into civic-political life, " and

"activate local Party, Soviet, trade-union, andcivic organizations. II In short,

the purpose of mass journalism was to pull "backward" workers and peasants

into the Party's sphere of influence and mobilize activists to carry out Party
tasks. 121

In his report, Ingulov also praised the work of the newspapers that

had pioneered mass journalism, especially Tverskaia pravda, Ural'skii
rabochii, Luganskaia pravda, and Komsomol'skaia pravda.i" These

newspapers were an important source for the young cadres of mass journalists

who transformed Pravda and other central organs in 1928-1930. Already in

1927 the Central Committee had begun transferring journalists from these

newspapers into the central press. Transfers would continue steadily through

1930. More than any specific directives, it was these transfers, and the

Central Committee's general encouragement for mass journalism and

agitation, that catalyzed the transformation of the central Soviet newspapers.

One early transfer into the central press was Aleksei Kapustin, editor

of Tverskaia pravda and inventor of the production review. In early 1928 the

61



Central Committee made Kapustin assistant editor of the mass worker

newspaper Rabochaia Moskva, but almost immediately shifted him to

Pravda, where he first headed the "Worker Life" department and later served

as assistant editor of the economic news department. During his tenure at

Pravda, Kapustin not only organized production reviews, socialist

competitions, and "mobile editorial offices" (at which Pravda journalists

produced workplace newspapers), he represented the paper at sessions of the

Central Committee Agitprop Department. 123 Other Pravda cadres who began

their careers in the Tver' press were Petr Nikolaevich Pospelov, who became

a member of the central organ's editorial staff in 1931; Ivan Riabov, a

reporter for the Agricultural Department starting in 1929; and correspondents

Vasilii Khodakov, Boris Polevoi, and Lev Khvat. 124Other central newspapers

also received cadres from Tver'. Andrei Nikolaevich Troitskii, appointed

chief editor of Komsomol'skaia pravda in March 1930, began his career as

secretary of the Tver' guberniia Komsomol Committee in 1920. 12S Denis

Kondrat'evich Liakhovets, a reporter who had served as an editor and

department chief at Tverskaia pravda, went to work at the central cooperative

newspaper, Kooperativnaia zhizn', in August 1927. There he headed a group

of young reporters who attacked the paper's senior administrators and strove

to introduce mass methods of journalism. 126

The Urals oblast' press, especially the Sverdlovsk Party newspaper

Ural'skii rabochii and the Komsomol organ Na smenu, also fed young mass

journalists into the central press. In February 1929 the Central Committee

brought A. N. Gusev, the chief of the Urals oblast' Agitprop Department,

into its own Agitprop Department as assistant head.!" F. A. Mikhailov, a

former editor of Ural'skii rabochii (1928) and the Urals Krest'ianskaia
gazeta (1926-1927), became an assistant editor at Bednota in 1929, and then

chief editor of the Central Committee's new agricultural newspaper, Sel'sko­

khoziaistvennyi rabochii (Agricultural Worker) in 1930.128 In the winter of

1929-1930 Viktor I. Filov and A. Tsekher, former editor and assistant editor

62



of Ural'skii rabochii, took up the same positions at the central mass worker
paper Rabochaia gazeta. 129N. Naumov, secretary of Pravda's Komsomol cell

during 1928-1929, had organized shock brigades and production reviews for

the Urals Komsomol newspaper Na smenu in 1927.130 An entire cohort of

reporters moved with Na smenu chief editor V. M. Bubekin to the central

Komsomol organ Komsomol'skaia pravda in 1930.131

Another important feeder of mass journalists to the central press was
the Donbass coal mining region, especially the Lugansk mass worker paper,

Luganskaia pravda, and the "youth correspondent circles II organized in the

mines by reporters from Komsomol'skaia pravda. Iurii Zhukov, who after

World War II became chief editor of Komsomol'skaia pravda and then
Pravda, began his career in 1927 or 1928 at Luganskaia pravda. Other

editors and journalists at Luganskaia pravda who went on to work at Pravda
in the early 1930s were Mikhail Garin and Boris Gorbatov. A. P.

Selivanovskii, who editedLuganskaia pravda in 1925-1926, became assistant

editor of the Komsomol literary journal Molodaia gvardiia in 1929 and was
also secretary of the proletarian writers' association VOAPP from 1927 to
1931.132

The young journalists promoted into the central press in the late

1920s differed from senior editors and veteran reporters in a number of

important ways. Whereas senior editors were often Old Bolsheviks or

veterans of other pre-1917 socialist parties who had experienced the

Revolution and Civil War as adults, the young Communist journalists had
been teenagers or even children during those years. Those over the age of

fourteen or fifteen had generally joined the Party or the Komsomol during

the Civil War and served at the front, often as political propagandists with

Red Army units. After the war they had moved into junior positions in the

Party press or agitprop apparatus. In the mid-twenties many more successful

members of this cohort studied for a year or two at one of the new Party

universities in Moscow, the Institute of Red Professors, the Communist

63



Academy, or the Sverdlov Communist University. 133Still younger reporters,

those who entered the Party or Komsomol after the end of the Civil War,
had begun press work as volunteer worker correspondents for factory

newspapers. Data from a 1929 survey by the journalists' trade union showed

that while most members had begun their careers in some kind of office

work, and had fathers who had also been white-collar workers, between one­

third and one-half of all Communists and Komsomols entering newspaper

work after 1926 had first done blue-collar labor. In other words, a substantial

cohort of young Communists joined the journalistic profession from the shop­

floor in the late 1920s. This group appears to have concentrated initially in

the newspapers' Departments of Mass Work, which handled the instruction

of worker/peasant correspondents and the organization of socialist

competitions, production reviews, and other mass events.?'

The younger reporters who spearheaded the development of mass

journalism were militant young Communists who saw themselves as warriors

in the vanguard of the socialist revolution. According to a 1929 survey, the

membership of the journalists' trade union as a whole was quite highly
educated (less than 2 percent had failed to complete secondary school), but

only 12.8 percent of all members had taken Party political education courses.

However, about one-third of all Communist journalists who had joined the

Party since 1920 had had Party political education. Compared to other

journalists, the young Communists were highly politicized. They also lacked

any specialist education in journalism or an experience of work in the

prerevolutionary "bourgeois" press that might have strengthened their sense

of themselves as professionals and diluted their Party identity. 135

The Party leadership more or less consciously created this new cohort

of militant young journalists. Through political education, the promotion of

workers from the shop-floor to newspaper work, and the campaign to

"Communize" journalism, Bolshevik officials opened up a broad career
track.!" Party leaders' promotion of mass journalism at key industrial sites

64



in the USSR (especially the Urals oblast' and the Donbass, but also
Leningrad and the Moscow/Tver' textile region) provided the young

Communist reporters with a chance to prove themselves and advance
professionally. As the Soviet leadership felt its way through the confusion

and ambiguities of the NEP era, centers of heavy industry became not just

foci for Bolshevik energy and investment, but "sacred" amphitheaters where
elite young Communist cadres played out a ritual IIbattle II to industrialize the

USSR. The ambiguities of NEP Russia were banished from these sites so that

the Party, the avant-garde and driving force of modern history, could storm

the heights of the future without interference from disordered crowds of

peasants, traders, and intellectuals clogging the attack routes.

For mass journalists the mobilization of labor through socialist

competitions, production reviews, and raids was a replay of the Civil War
which many of them had missed. In a speech to an April 1928 Moscow

guberniia conference of the Komsomol, Taras Kostrov, the editor of

Komsomol 'skaia pravda, recognized the longing of many young Communists

for a renewal of "hand-to-hand combat with the class enemy." He urged

Communists to sublimate this longing in "the unrelenting work of

construction, of everyday work." 137 Mass journalism and mass journalists

took on precisely the task set by Kostrov, reviving the revolutionary elan of

the Civil War through work to industrialize the USSR. Mass journalists'

ubiquitous use of military metaphors and their imitation of Civil War

agitational rhetoric leant color and emotion to that revival.

From 1928 the younger generation of Soviet journalists exercised

increasing influence over newspaper content. With the tacit support of the
Central Committee leadership, younger editors committed to mass

journalism, agitation, and strike campaigns edged out Old Bolsheviks and

moderate advocates of propaganda and enlightenment. The Information

Departments that ran "Chronicles" of accidents and crimes were closed down
or reorganized; reporters who had worked in the prerevolutionary bourgeois

65



press were purged. At each newspaper the process of transformation was

different. At Pravda, Leonid Kovalev, the Party cell secretary and head of

the Department of Party Life, led an insurrection against chief editor Nikolai
Bukharin and veteran journalists in the Departments of Information,

International News, and National Life. At Izvestiia, editor Ivan Gronskii

managed to control insurgent young Communist reporters and orchestrate the

transition to agitational mass journalism himself. At Vecherniaia Moskva, a

wholesale purge of the editorial offices cleared the way for the introduction

of mass journalism and the appointment of a new chief editor.

The Central Committee's declaration of a "self-criticism" campaign

in April 1928 set the stage for insurrections at Pravda and many other Soviet

newspapers by the mass journalists. The slogan of "self-criticism" itself was

a misnomer, for it did not refer to an individual criticizing his or her own

behavior (as it did in the Chinese Cultural Revolution), but to citizens' duty

to criticize the "shortcomings" of Soviet and Party institutions openly and

constructively. According to a June 3 front-page editorial in Pravda, "self­

criticism II was a call for ordinary workers, peasants, and Party members to

beat down the "cumbersomeness, inertia, and horrendous red-tape" of the

state/Party apparatus and rein in corrupt provincial Party organizations. At

central newspapers, disaffected groups, including not just young Communist

journalists but also printers and lower-level office staff, took the campaign

as license to vent their frustrations with senior editors and administrators. At

many editorial offices, journalists and other employees revived or revitalized

their in-house newspapers, using them as a forum for criticism of their

bosses.

At Pravda the mass journalists' insurrection intersected with the

action of the Central Committee to remove Nikolai Bukharin and his proteges

from the editorial staff. Bukharin and other so-called Right Oppositionists

within the Party were opposed to the course of forced collectivization and

industrialization chosen by Stalin and his allies. As early as the spring of

66



1928, officials of the Central Committee Agitprop Department were using

Leonid Kovalev, a young mass journalist recently appointed deputy chief of

the Department of Party Life, to undermine Bukharin's authority. In

February, Kovalev worked with Agitprop Department supervisors to draft a

proposal that allowed Pravda department heads to bypass Bukharin and set

Pravda's agenda in direct collaboration with high-level Central Committee

officials. Stalin himself approved the proposal. 138 By the fall of 1928 Kovalev

was the Central Committee's key contact inside the Pravda editorial offices,

controlling staff appointments through Sergei Ingulov, head of the Central

Committee's newly created Newspaper Section (a subsection of the Agitprop
Department). 139

In August and September 1928 the Politburo directed a shakeup of

the Pravda editorial staff apparently aimed at weakening the position of

Bukharin and his associates on the editorial staff. G. Krumin and M.

Savel'ev, the former chief editors of the central financial/economic

newspapers Ekonomicheskaia zhizn' and Torgovo-promyshlennaia gazeta,
were placed on the editorial board, while Kovalev was elected Party cell

secretary and made chief editor of the Department of Party Life. 14O Junior

mass journalists in the Pravda apparatus benefited from the shakeup. In its

aftermath Kovalev appointed a new "production commission, II made up of

Pravda employees, which would review the organization of the news

departments, enforce labor discipline, and "rationalize production. 11141 Using

the in-house newspaper Pravdist, Kovalev's production commission pushed

the mass journalists' agenda aggressively. From October 1928 until October

1929, young Communist journalists based in the Departments of Party Life,

Worker Life (headed by Aleksei Kapustin from Tverskaia pravda), and Mass

Work pressed for the expansion of coverage from the shop-floor, the

organization of production reviews and socialist competitions, and the

structuring of news around Party slogans. All this was to be at the expense

67



of other departments dominated by veteran newspapermen-International

News, National Information, and the court section.

The most militant and vocal mass journalists at Pravda were the

writers Bulyzhnik and Tanin, who specialized in reporting on production

reviews, socialist competitions, and exchanges of production experience

(pereklichki). Both probably wrote for the Department of Mass Work. In the

winter of 1928-1929 and the succeeding spring, Bulyzhnik and Tanin

participated in a series of debates at Pravda and the Moscow House of the

Press, arguing for a "campaigning, organizing" journalism based on mass

journalism and the agitation campaign. The entire newspaper, they argued,

should be structured around a limited number of ongoing Party agitation

campaigns. All of Pravda's news departments should coordinate their

coverage around the same Party slogans. Bulyzhnik and Tanin reviled "the

bureaucratic school" ofjournalists who advocated calm presentation of facts

as opposed to "live, militant work." In place of neutral information gathered

in "haphazard fashion" (samotekom) , they believed in the "campaign," in

which journalists concentrated material in militant headlines and generated

news through "sallies" into the factory. Bulyzhnik demanded coverage of

Soviet industry and actual factory production, rather than jewelry thefts,

brawls, or the construction of new sports stadia. He praised Komsomol'skaia
pravda and the Central Committee's mass worker newspaper Rabochaia
gazeta for their mobilizational activities and their selection of "live, new

topics" for coverage. 142

More senior mass journalists, including Kovalev, Kapustin, and N.

Naumov, backed up Bulyzhnik and Tanin in their advocacy of "the

campaign." In a January 1929 issue Pravdist, Naumov referred to the

agitation campaign as "the highest form of newspaper work." 143 The lead

editorial in the same issue, probably written by Kovalev, recommended

improvements in the "campaign" (more concrete stories from daily life, less

repetition of Party slogans), but nonetheless endorsed the concept of

68



coordinating all news coverage around a limited number of Party slogans. 144

Aleksei Kapustin contributed to the improvement of the campaign with his

suggestion that journalists solicit from workers "collective letters" endorsing

a particular Party slogan, committing to enthusiastic participation in

production campaigns, or declaring loyalty to Soviet power. These letters

were superior in "political quality" to the letters individual workers wrote on

their own.!"
Kapustin's solicitation of collective letters represented a novel method

of handling reader correspondence. Rather than depending on individual

letters coming into the editorial offices "spontaneously" (stikhiino) and

"haphazardly" (samotekom), the journalist went out to the factories or the

fields to "organize public opinion," that is, to collect signatures on a letter

he or she had already written. Whereas two long-standing Pravda

departments, the Bureau of Investigation and the so-called Worker/Peasant

Inspectorate's Page, worked with individual letters, the new Department of

Mass Work and Kapustin's Department of Worker Life generated collective

letters of superior "political quality" for publication. In late January or early

February 1929, Kovalev's production commission endorsed the latter

approach when it ordered all correspondence to be processed by the

Department of Mass Work. 146This is not to say that readers stopped sending

in individual unsolicited letters, complaints, and denunciations, or that

newspapers stopped investigating them. But increasingly, published letters

were solicited by journalists gathering material for a particular agitation

campaign.

If mass journalism was to expand, then it had to do so at the expense

of other departments and journalistic genres. During 1928-1929 the Soviet

press as a whole faced a severe paper shortage, and Pravda's size was

actually cut, from eight pages to six, and occasionally even to four. Space

on the page was at a premium.!" In Pravdist, Kovalev and others mounted

attacks on Pravda's Department of National Information (which ran the

69



newspaper's "Chronicle"), the Department of International News, and the

Department of Legal Consultation and Court News. Critics of these

departments complained that Pravda devoted too much space to haphazard

items of local news and to the arcana of foreign affairs: the Little Entente,

the Big Entente, "whether Chamberlain [the English Prime Minister] sneezed

yesterday. II In place of such coverage, they argued, Pravda ought to be

running the hottest national news: coverage of industrialization, work at the

big provincial dam and factory construction sites, rural electrification, grain

procurements, and collectivization.!"

The summer of 1929 saw the final transformation of Pravda into a

mass newspaper. By this time Leonid Kovalev in the Department of Party

Life and Aleksei Kapustin in the Department of Worker Life were practically

running the newspaper.!" Between late June and late July the Politburo

replaced Bukharin with an editorial bureau (N. Popov, G. Krumin, and

Emel'ian Iaroslavskii), while Kovalev's production commission conducted a

final review of the editorial office's internal organization. There was also a

purge of the newspaper's Party organization during which the heads of the

Departments of National Information and Court News came in for harsh

criticism for running politically "neutral" material and failing to "organize

the worker/peasant masses around Party tasks." In the wake of the purge

and the production review, the new editorial bureau reorganized the editorial

offices, folding the Departments of National Information and Rural Life into

Aleksei Kapustin's Department of Worker Life (renamed the Department of

National Life). ISO Although there would be later restructurings of the Pravda

editorial offices during the First Five Year Plan, the July 1929 reorganization

was the key moment in the conversion of Pravda into a mass organ.

Taken together, the debates and institutional changes at Pravda

between October 1928 and August 1929 describe the course of transition

from enlightenment NEP journalism to mass mobilizational journalism. The

new journalism would eschew the "mere registration of facts" and go out

70



instead to the fields, the construction sites, and the factories to "organize
public opinion II by soliciting collective letters and manufacturing news events

like socialist competitions. The transition to mass journalism entailed a

redesignation of the proper sites for news. Stories had to come from the

factories, collective farms, and construction sites where Party and proletarian

cadres were battling to build socialism, not from institutional press bureaus,

city streets, or the courts. Mass journalism also had to have a militant, even

martial tone. It had to take stands on everything, indicating to its readers

correct attitudes and ideological positions with a spate of superlatives and

valuative vocabulary. Most of all, it had to mobilize its audience to close

ranks around the Party leadership, to carry out the tasks designated by the

Party Central Committee.

Other newspapers' trajectory toward mass journalism differed from

Pravda's. At Izvestiia, where Ivan Gronskii, assistant editor and de facto
boss of the newspaper between 1928 and 1934, was in Stalin's camp, the

path was smoother. Because of his good relationship with Stalin and his

readiness to turn Izvestiia into a mobilizational mass newspaper, Gronskii
was able to keep rebellious young Communist reporters at his paper under

control in 1928-1929 and manage a gradual transition. lSI The shift actually

began at the end of 1926, when Gronskii merged the newspaper's Moscow

News department, which ran an extensive "Chronicle" of nonpolitical city

news, with the USSR news department. In the process he fired the Moscow

department staff, most of whom were veterans of the prerevolutionary mass

circulation paper Russkoe slovo. In late 1927 Izvestiia switched from a

territorial division of news items (Khar'kov, Leningrad, the Urals, and so

forth), to categorization by "shock themes" chosen by the Central Committee

Agitprop Department (grain procurements, the campaign for labor

discipline). Miscellaneous urban news in Izvestiia was largely replaced by

national news coordinated according to the Party's agitprop agenda.!"

71



In August 1929, immediately after the final victory of mass

journalists at Pravda, Gronskii headed an editorial commission that reviewed
Izvestiia's news departments, restructuring them so as to give the paper more

of a "mass character." In their report to the Gronskii commission, editors
of the Department of Soviet Construction engaged to do more stories on
provincial soviets' role in promoting industrialization and collectivization and

less on "specifically 'soviet "I topics like the redrawing of raion (county)

boundaries. In addition they proposed to send their staff out to the provinces

to recruit correspondents and to model their department on Pravda's
Department of Party Life, now leading the mass journalistic revolution in the
Soviet press. IS3

The Gronskii commission also revamped the work of Izvestiia's
Information Department, criticizing its editors for failing to cultivate ties

"with the Party-Soviet community." In future, the Information Department

was to "be in direct connection with the masses," cover "the experience of
the localities," and set an agenda of "sharp" issues. To implement these

demands, the department would immediately recruit worker/peasant

correspondents at large industrial enterprises, construction sites, and

collective farms. Three months after the commission concluded its review,

the Izvestiia editorial board reinforced its instructions by ordering the

Information Department to send all its reporters and writers out to factories

and collective farms to cover "the life of the enterprises and their lower-level

production cells." With the Gronskii commission's changes in editorial work

methods, Izvestiia's transition to mass journalism was complete.154

At Vecherniaia Moskva, the most "sensational" and nonpolitical of

the high-circulation, Moscow-based newspapers, the introduction of mass

journalism was sudden and catastrophic. In late December 1929 the Central

Committee Secretariat replaced the newspaper's chief editor with S. A.

Volodin, secretary of the Rabochaia gazeta Party cell, former Pravda
reporter, and a vocal advocate of mass journalism. That summer the Party's

72



Central Control Commission (TsKK) investigatedand purged the Vecherniaia
Moskva editorial staff, recommending disciplinary action against ten
journalists, at least four of whom had worked in the prerevolutionary Odessa

press, and only three of whom were Party members. The assistant editor,

Voroshilin, and a senior writer, Zubov, were fired. The case of Mlechin,
head of the Information Department, was referred to the Moscow Control

Commission for further investigation. Available sources do not indicate the

fate of the other seven journalists, but some, if not all, probably lost their

jobs. Volodin's appointment and the purge of veteran non-Party journalists

coincided with Vecherniaia Moskva's adoption of militant agitational rhetoric
and mobilizational mass journalism. ISS

There was opposition to the expansion of the agitation campaign and

mass journalism from reporters or journalists and agitprop officials who
believed in a more subtle, propagandistic approach to the reader. Most

prominent among these was Mikhail Gus, whose work on newspaper

language has already been mentioned. In debates at Moscow's House of the
Press, in Pravdist, and in Zhurnalist, Gus castigated the mass journalists,
arguing that news ought to be based on carefully selected facts, not

"hysterics." In April, he launched an attack on Komsomol'skaia pravda, one
of the most militant mass newspapers, for its "campaignism," "blather," and

"noise." He accused the paper's writers of not knowing how to discuss facts

calmly, "with circumspection," without "false pathos and agitational
superficiality." The most effective way to influence the reader, Gus asserted,
was to sustain coverage of important themes over time, select information

systematically, and take a measured tone. If Gus could be said to have a

slogan, it was "Information, not Agitation."IS6

Gus and another moderate, V. Gintsberg, the editor of the Minsk

Party organ Minsk rabochii, also censured a second, well-known Komsomol

mass organ, Baku's Vyshka (The Derrick), whose work had been endorsed

by the Central Committee and Zhurnalist. According to one favorable

73



commentator in Zhurnalist, Vyshka's reporters modeled their reader

conferences, exhibits of workers' art, and agitational theater group on the
agit-trains and agit-theater of the Civil War, as well as on Kapustin's

production reviews at Tverskaia pravda. Gus and Gintsberg, however, were

skeptical of Vyshka's achievements. Gus charged the paper with "disdain for

the page," of replacing newspaper work with IIagitation and political

education work." Gintsberg asked how the trips made by Vyskha reporters
to factories and oil derricks were different from "regular visits of agitators

from the Party Committee." "A new school of newspapermen has
formed-their alpha and omega is mass work unconnected with the
newspaper page itself, independent of it. If all the paper factories were to
close, if not a single gram of paper were left in the country, the adepts of

this school would notice nothing strange, as long as there remained an

automobile with gasoline, a harmonica player, an accordion, agitators. That's
all they need. "IS7

Mass journalists, including Pravda's Bulyzhnik and the editors of

Komsomol'skaia pravda counterattacked. In June 1929 a member of the

editorial staff at Komsomol'skaia pravda, wrote to Zhurnalist that, "the
method of presenting information proposed by Gus ... finds partisans
among non-Party journalists whom we would not let over the threshold of

our editorial offices. They are mere 'registrars,' they only know how to

transcribe circulars and protocols. They cannot synthesize information."

Throughout most of 1930 Komsomol'skaia pravda continued to savage

advocates of "information" at the State Institute of Journalism, accusing them

of opposing collectivization, sympathizing with the Right Opposition, and
espousing a "bourgeois theory of newspaper studies. "IS8

In the first half of 1930 the moderates came under increasingly heavy

fire from commentators in Zhurnalist. Supporters of massjournalism attacked

Gus, V. Kuz'michev, N. Rubakin, and A. Kurs, a former editor of the

Siberian newspaper Sovetskaia sibir' and an instructor at the State Institute

74



of Journalism. Gus and Kurs both advocated "information," empirical study
of the reader, and emulation of some bourgeois journalistic techniques. Both

opposed hysterical agitation. Kuz'michev and Rubakin were scholars of

reader response who had published works arguing that reading was an active

process in which readers "constructed" meaning using their own "individual
and group mental dispositions II as tools. Their work implied the necessity of
careful reader studies. In order to head off the possibility of misreadings and

ensure that readers were interpreting the Party's message correctly,

journalists and agitprop specialists needed to understand their "mental

dispositions II and present information accordingly. In terms of the Bolshevik

theory of agitation and propaganda, Gus, Kurs, Kuz'michev, and Rubakin

were taking a quintessentially propagandistic position, advocating careful
tutoring of the reader. 159

Critics assaulted the moderates for undervaluing the organizational

function of the press and exaggerating the importance of vospitanie
(education or tutelage). The idea that the propagandist had weak or

indifferent control over reader interpretation threatened the very notion of
propaganda with the possibility of unstable, multiple readings. The study of

reader response was the study of the "subjective sphere of 'subjective

projections,' of tastes, interests and fashions. II "Catering" to reader tastes

was "frivolous" when compared to the overriding task of organizing the

masses "around the Party, around concrete slogans. II Moreover, reader

studies threatened the Party's authority with the implication that Marxist
theories of history and society might be incomplete. Advocates of mass

journalism considered that the Party already had a theory (Marxism­

Leninism) that gave it a complete account of historical change and social

process; further study was unnecessary. In their vision, the Party leadership

would act in accordance with this theory, guiding the further development of

society. All that Party activists and the masses had to do was follow

instructions, not understand them. Thus, mobilization was the tantamount

75



task, and tutelage was a waste of time and energy. This mentality was
strengthened by Party leaders' sense of urgency and their fear of imminent
attack from without and revolt from within.160

In October 1930 the GPU (the state security police) accused Kurs and
other instructors at the State Institute of Journalism (renamed the Communist

Institute of Journalism), of connections with Syrtsov and Lominadze, two

prominent Party members under investigation for opposing forced
collectivization. Mikhail Gus may well have been among the accused. The
Party's Central Control Commission expelled Kurs from the Party and he

lost his position at the institute. Gus too lost his teaching job at around this

time. His "theory of information II was dubbed the "Gus-Kurs Deviation in

Newspaper Studies. II With this label Party agitprop officials and mass

journalists marked off a new journalistic orthodoxy, an orthodoxy that
excluded reader studies, rejected the neutral presentation of "information, II

and denied the need to differentiate newspapers by target audience. 161

Conclusion

The strike campaign as it came to dominate the Soviet press during

the First Five Year Plan combined martial vocabulary and metaphors drawn

from the revolutionary years with the organizing forms of journalism
invented in 1926 and after-the socialist competition, the production review,

the exchange of production experience. With this amalgam, Soviet journalists

achieved a kind of propaganda alchemy, transmuting the campaign to

industrialize the USSR into the armed clashes of the Civil War, when the

Bolsheviks had faced the "class enemy" in open combat. At least in the

press, the First Five Year Plan became a ritualistic replay of the Civil War.

Socialist competitions and production reviews did not just serve directly to

mobilize labor, they also set up the battlefield on which Party and worker

76



activists would struggle to fulfill the plan. Journalists used them to generate
images of heroic combat that could replace the humdrum protocols and

reports generated by bureaucratic press bureaus.

The Central Committee's promotion of mass journalism after 1926

represented a choice of mass mobilization over mass tutelage and
enlightenment. Why did Party leaders and agitprop officials opt for

mobilization? In part it was their sense of crisis as the Soviet Union made
the "Great Break, II embarking on a course of collectivization and

industrialization that threatened to alienate both peasants and workers. In

addition to the threat of internal disorder, Party leaders expected an invasion

by the capitalist powers in 1927-1928. The urgency of the moment was

compounded by Bolshevik officials' (and Russian intellectuals') tendency to

see "the masses" as ignorant, "dark," and "uncultured." Stalin, like many

other Soviet leaders and newspaper editors, had the sense that ordinary

laboring folk, including the Party's newly recruited cohort of workers and

peasants, would respond better to easily understood orders and emotional
appeals than to patient, reasoned explanations of Party policy. 162

At the core of the choice was the problem of mobilizing the rank­

and-file Party members to carry out instructions from the center. The real

target of the strike campaign, as Leonid Kovalev recognized in a January

1929 editorial in Pravdist, was Party members and the state apparatus. For

activists and officials the campaign's imperative headlines provided simple
ideological instruction and an easy guide to the Central Committee's
agenda.!" But also, through its coverage of heroic exploits in the shop-floors

and the fields, the strike campaign showed ordinary Communists a vision of

themselves as heroic warriors fighting to build socialism. Ken Jowitt has

postulated that in Leninist regimes party leaders' charismatic authority

depended on their successful designation of a "credible ... social combat
task" for rank-and-file Party cadres to fulfill.1M During the First Five Year

Plan, Stalin and his junior allies in the leadership were able to legitimate

77



their authority within the Party by designating just such a "social combat

task," the industrialization of the USSR. Industrialization would not only
protect the Soviet Union from foreign invaders, it was also the first step in

the construction of a utopian Communist society. The strike campaign was

the vehicle by which Party leaders inculcated the glory and necessity of
industrialization into their rank-and-file cadres.

Yet agitation and mass journalism were not simply imposed on the
Party press from above by Stalin and his lieutenants. The development of

mass journalism was a collaboration in which Party leaders and Central
Committee agitprop officials set up general problems of agitation and

propaganda for solution by editors and journalists. Party leaders provided

overall guidance, but the newspapermen themselves created the specific
solutions. This in turn suggests that the strike campaign, mass journalism,
and the portrayal of ordinary Communists as heroes of industrialization had
real appeal for Party cadres. After all, the young journalists who created

mass journalism and appropriated the agitational rhetoric of the Civil War

were themselves ordinary Party cadres. Seen from this angle the rise of the
strike campaign, and of "high Stalinist culture" as a whole, looks less like an
imposition by Stalin and a small group of high-level agitprop officials than

an extension and evolution of NEP-era Bolshevik political culture.

The story of the strike campaign and the "Stalinization" of the Soviet
central press suggests that there were strong continuities between NEP-era

Bolshevism and "high Stalinism." At mass newspapers in the center and in

the provinces, Communist journalists continued and extended the practices

of agitational Civil War journalism throughout the NEP era. With the "Great

Break" of 1928-1932, these practices once again came to dominate Soviet

newspapers. In the NEP era itself both moderate advocates of

propaganda/mass enlightenment and militant believers in agitation/mass

mobilization shared a hostility to pluralism and a condescension, even

contempt, for "the dark masses." What changed in Soviet journalism

78



between the NEP and the First Five Year Plan was not the Party's theories
about agitation, propaganda, and the press, but Party leaders' orientation

within those theories. Giving up on enlightening the masses through

propaganda, they opted for the simpler mobilizational journalism of the Civil

War. A whole list of causes contributed to that decision, among them

Bolshevik leaders' fear of enemies within and without, rank-and-file activists'

preference for a militant Party, and the masses' resistance to tutelage. From

this historic distance the NEP mass enlightenment project looks like a brief

and doomed interregnum, lasting perhaps from 1922 to 1925, and not a

serious alternative to "high Stalinism."

79



Appendix

Table 1. Content Analysis of Izvestiia, 1925 and 1933

1925 1933

1. Total space (in square inches) 16,679 11,279

2. Total domestic coverage (in square inches) 12,492 9,329

3. Editorials, commentary on campaigns in 19.2 % 18.0 %
progress, as percentage of total domestic
coverage

4. Resolutions, directives, decrees of Party or 19.9 % 26.5 %
Central Executive Committee, lectures, speeches
of prominent Party leaders

5. Reports on campaigns in progress, successes, 7.9 % 14.8 %
setbacks, shirking, tasks for the future

6. "Loyal soldiers II reporting in, swearing to fulfill 0.0 % 5.1 %
orders from the center

7. Greetings and congratulations from Party leaders 0.4 % 3.8 %
to Red Army and Party activists; the "loyal
soldiers II building socialism

8. Campaign material as a percentage of total 47.3 % 68.2 %
domestic coverage

80



Table 2. Content Analysis of Pravda, 1925 and 1933

1925 1933

1. Total space (in square inches) . 15,706 10,345

2. Total domestic coverage (in square 12,894 8,407
inches)

3. Editorials, commentary on campaigns in 10.5 % 13.1 %
progress, as percentage of total domestic
coverage

4. Resolutions, directives, decrees of Party 11.2 % 27.7 %
or Central Executive Committee,
lectures, speeches of prominent Party
leaders

5. Reports on campaigns in progress, 6.5 % 20.0 %
successes, setbacks, shirking, tasks for
the future, etc.

6. "Loyal soldiers II reporting in, swearing 0.0 % 8.3 %
to fulfill orders from the center

7. Greetings and congratulations, from 0.0 % 1.9 %
Party leaders to Red Army and Party
activists; the "loyal soldiers" building
socialism

8. Campaign material as a percentage of 10.3 % 78.8 %
total domestic coverage

81



Explanation of appendix tables 1 and 2: Issues of Izvestiia from

January 6, 14, 22, 30, February 7, 15 and 23, were surveyed for both 1925
and 1933. I followed the same procedure for Pravda, except that the
February 23, 1925, issue was unavailable. In its place I used February 22.
By taking editions at eight-day intervals I included every day of the week in
my survey.

Rows one and two (total space and total domestic coverage) do not

include advertising. Rows three through eight all refer to material related to

campaigns in progress. I determined which these were by referring to the

relevant issues of Krasnaia pechat', Kommunisticheskaia revoliuuiia, and to

Resheniia partii 0 pechati. Row five for 1925 is a minor exception to this
rule. Here I counted all verbatim printings of Party resolutions, as well as of
speeches and lectures by Party leaders, in both 1925 and 1933. In 1933 all
this material dealt directly with campaigns in progress. In 1925 a small

percentage of it, mostly from local Party organizations, did not. Thus, my

total figure for percentage of domestic space devoted to campaigns in 1925

is some~hat exaggerated. The jump in space devoted to campaigns from
1925 to 1933 is actually larger than this survey shows.

Campaigns sanctioned by the Central Committee in January and

February 1925 had as their goals celebrating the anniversary of Lenin's death

and the Red Army holiday, raising productivity through the "scientific
organization of labor," encouraging mass participation in elections for local

and provincial soviets, strengthening the smychka between worker and
peasant, forming an alliance between "poor" and "middle" peasants,

publicizing the electrification of the countryside, and preparing for the spring

sowing. In 1933 the campaigns in progress were the anniversary of Lenin's

death, the Red Army holiday, and "socialist construction," by which was
meant raising industrial production, building infrastructure (bridges,

telephone network, electrical net), the promulgation of the Second Five Year

82



Plan, and increasing the harvest. The number of themes and slogans
presented by the newspapers in 1933 was fewer than in 1925.

Row three refers to articles and commentary by editors or by Party
leaders, literati, or academics who wrote a piece expressly for the

newspaper. Row four refers to verbatim transcriptions of speeches or to the
printing of resolutions, directives, and laws. This is the voice of the
government speaking directly to the reader. In row five I included

denunciations of failures and sabotage in campaign-related work, descriptions

by correspondents "from the front" of work in progress, and reports of
successes. The "loyal soldiers II of rows six and seven are the Party activists,

local leaders, Red Army soldiers, collective farmers, and factory workers

building socialism at the ground level. The reports I counted in row six differ

from worker/peasant correspondent letters in that they are signed collectively
(not by an individual) and always include a commitment to fulfill the center's

orders faithfully.

These numbers demonstrate that Pravda and Izvestiia relied

increasingly on verbatim transcriptions of Central Committee and Central

Executive Committee (VTsIK) documents and leadership pronouncements to

fill space (row four). They also show a dramatic jump in the percentage of

space given to coverage of campaigns and slogans promulgated by the

Central Committee. In connection with the monolithic campaign to build

socialism, two essentially new forms of "journalism" appear in 1933: the

collective letter of "loyal soldiers" committing themselves to carry out
orders, and the greetings and congratulations of the leadership to these same

"soldiers." Also notable is the paucity of worker/peasant correspondent
letters.

83



Table 3. The "Strike" Index: Percentage of Headlines
Containing Militant Vocabulary, 1925 and 1933

A. Pravda
1925 1933

1. Total number of headlines 808 278
2. Total number of "strike" headlines 84 134
3. "Strike" headlines as percentage of total 10.4 % 48.2 %

B. Izvestiia

1925 1933

1. Total number of headlines and headings 801 234
2. Total number of "strike" headlines 67 100
3. "Strike" headlines as percentage of total 8.4 % 42.7 %

C. Krest'ianskaia Gazeta

1925

1. Total number of headlines and headings 313
2. Total number of "shock" headlines 134
3. "Shock" headlines as percentage of total 42.8 %

Explanation of appendix table 3: The "strike" index was constructed by

first counting the total number of domestic headlines and headings in the same

twenty-eight issues of Pravda and Izvestiia used for tables 1 and 2. I then counted

domestic headlines and headings containing boevoi, or "militant/fighting"

language, and computed their frequency as a percentage of all domestic headings.

Fighting language includes the use of command form or implied command form

84



(nuzhno, nado, dolzhen constructions, as well as phrases like Gazetu-v

derevniiuu, and vocabulary of war and struggle tborba, front, pobedit'i.

The central press in 1925 contained a far higher number of "Chronicle"

items than in 1933. These were summary descriptions of local events, such as a

blizzard, a library opening or a fire, no more than a paragraph or two long,

always appearing toward the back of the paper. The omission of these items, plus

the change from an eight-page format to six pages, accounts for the big drop in

the total number of headings between 1925 and 1933. I did not count "Chronicle"

headings in 1925 or 1933 that were the same type size as the regular text.

Pravda and Izvestiia both show a large jump in "strike character II

(udarnost') over the period discussed in this paper. It is also important to note

that Krest'ianskaia gazeta, a newspaper aimed at peasants less "politically

conscious" and with poorer reading skills than the readers of Pravda or Izvestiia,
had a high index of "strike character" already in 1925.

Table 4. Analysis of Vocabulary and Constructions in Editorials, 1925 and
1933 (frequency per thousand words)

A. Pravda

1-g25 1933

1. Sample size 1,286 words 1,301 words

2. Frequency of foreign loan words 106 94
3. Frequency of "empty" noun + 42 4

nominalization const.
4. Frequency of vocabulary of war or 47 31

battle
5. Frequency of superlatives 6 2
6. Average sentence length 19 words 18 word

85



B. Izvestiia

1925 1933

1. Sample size 1,234 words 1,372 words
2. Frequency of foreign loan words 89 116
3. Frequency of "empty" noun + nominalization 19 6

const.
4. Frequency of vocabulary of war or battle 24 27
5. Frequency of superlatives 7 4
6. Average sentence length 22 words 21 words

Explanation of appendix table 4: Four editorials from each year and each
newspaper were sampled. All were on the first or second page of the newspaper,

and all dealt with domestic affairs. For each year and each newspaper three
editorials on economic matters and one on Red Army Day were surveyed.

Starting from the fourth or fifth paragraph of each piece, full paragraphs were

included in the survey until the word count passed 300. For Pravda, the dates

surveyed were: January 6, 20, February 7, 22, 1925; January 6, 22, February

7, 23, 1933. The dates for Izvestiia were: January 6, 24, February 8, 22, 1925;

January 6, 22, February 7, 23, 1933.
Row two counts modern borrowings from Western European languages.

Row four includes words like "borba, " "boets, " "front, " "vrag, " "stremliat'si, "
and vocabulary of emotion such as "geroicheskii" and "eniusiazm."
"Superlatives" in row five signifies grammatical superlatives such as

"gramadneishii" and adjectives like "velikii," "ogromnyi," "kolosal 'nyi," etc.

The "'empty' noun + nominalization" construction of row three refers to phrases

like "liniia ukhudsheniia material'nogo polozheniia," "vopros raboty
komsomola, " "zadacha rasshirenii, II and "borba za podniatie proizvoditel 'nosti
truda, " the use of which Gus decried in Iazyk gazet».

86



Most of the changes recorded between 1925 and 1933 are statistically

insignificant in a sample of this size. Three important conclusions can nonetheless

be drawn. The dramatic drop in the frequency of the empty noun plus

nominalization construction suggests that editors ofnewspapers did indeed change

their style in accordance with the recommendations of Gus and others. In 1933

the prose style of editorials shows far less use of passive voice and abstract,

"empty" nouns like "moment, " "otnoshenie, " "oblast', " and "put'. " It does not

appear that editors significantly changed their use of foreign loan words. Finally,

the frequencies of militant vocabulary and superlatives suggest that while "strike

character" in headlines increased greatly between 1925 and 1933 (see appendix

table 3), the "fighting tone" of editorials did not change significantly. Probably

other kinds of texts, such as collective letters from "loyal soldiers" or reports

from the "front" had more "strike character" (a higher frequency of militant
vocabulary, martial metaphors, superlatives, etc.) than editorials.

87



Biographical Glossary

Selected biographical information on Soviet journalists and agitprop officials of
the 1920s and early 1930s has been culled from Semen Gershberg, Rabota u nas takaia
(Moscow: Politizdat, 1971), and the Bol'shaia sovetskaia entsiklopedia, 1941 and 1975
editions.

Gusev, Sergei Ivanovich - Born 1874. Involved in revolutionary movement from 1897.
Led strike in Rostov, emigrated to Geneva where he joined Lenin's faction of the
Democratic Socialist Party (1903-1904). In 1926-1927 director of the Central Committee
Press Department; in 1930 member of Presidium of the Komintem Executive Committee.

I1'ichev, Leonid Fedorovich (1906-1962) - Became Party member in 1924. Graduated
from Institute of Red Professors in 1937, joined the editorial staff of Pravda. Also editor
at Izvestiia and Bolshevik (1938-1958). Director of Foreign Ministry Press Department,
1956-1958. Director of Central Committee Department of Agitation and Propaganda.

Ingulov, Sergei Borisovich - Born 1893, joined Party in 1918. Secretary of Odessa
gubemiia Party Committee, 1920; deputy director of Kharkov Agitprop Department,
1921. From 1923 to 1930 Central Committee member, director of Agitprop Department
Pressburo, deputy director of Agitprop Department, editor of Zhumalist, secretary of
Central Bureau of journalists' trade union. Relieved of Zhurnalist post in early 1930.
From 1935 headed Glavlit censor. Purged in 1938.

Kapustin, Aleksei Ivanovich - A typesetter at S1. Petersburg newspapers for twenty
years prior to the Revolution. Joined the Party immediately after the October Revolution.
Tver' gubemiia agitprop official and editor of Tverskaia pravda 1919-1928. Pioneered
the "production review" during the "belt-tightening campaign" of 1926. After 1928
headed Departments of Worker Life and Economics at Pravda.

Kerzhentsev, Platon Mikhailovich - Born 1881. Became Party member in 1904, worked
underground as Bolshevik journalist in Petersburg and Kiev 1906 to 1911. In emigration,
1912-1917. Editor-in-chiefof Izvestiia, 1918-1920; head of ROSTA wire service, 1919;
ambassador to Sweden, 1921-1923. In 1923-1924 at Workers' and Peasants' Inspectorate,
also editor at Pravda. Ambassador to Italy, 1925-1926. During 1928-1930 was deputy
director of the Central Committee Agitprop Department, and in 1930 deputy director of
Communist Academy.

88



Khodakov, Vasilii Iakovlevich - Born 1903, joined Party in 1922. In 1917 Komsomol
organizer, in 1919 organized first Party cells in Bezhetska, also delegate to first Tver'
gubemiia Komsomol conference. Editor in Tver', 1926, assigned to Agitprop
Department, Tver' gubemiia Party Committee. From 1928, employed at various
newspapers in the Crimea. Roving correspondent for Pravda in the early 1930s.

Knorin, ViI'gel'm Georgevich (1890-1938) - Was a worker, joined Party in 1910, but
active in revolutionary movement from 1905. Secretary of Minsk Soviet, 1917. Did
Party work in Smolensk, Minsk, Vilnius, 1918-1922. Deputy director of Central
Committee Information Department, director of Moscow Party Committee Agitprop
Department, 1922-1925. In 1927-1928, secretary of Belorussian Central Committee;
1928-1935, member of Comintern Executive Committee; 1932-1934, Pravda editor;
1934-1937 editorial staff of Bolshevik.

Kol'tsov, Mikhail (1898-1942) - Worked in journalismfrom 1916; joined Party in 1918;
began writing for Pravda in 1922. Famous feuilletonist, covered Spanish Civil War.
Purged in 1938.

Krinitskii, Aleksandr Ivanovich (1894-1937) - Entered Party in 1915 while student at
Moscow University's Faculty of Natural Sciences. In 1918 director of the Southern
Front's Agitprop Department; in 1919 secretary of the Saratov guberniia Party
Committee; in 1921 director of the Moscow Party Committee Orgburo. From 1922 to
1924, secretary of the Omsk, Donetsk oblast' Party Committees. During 1926-1929,
director of the Central Committee Agitprop Department; 1930-1932 deputy director of
Workers' and Peasants' Inspectorate; 1930-1935, editorial staff of Bolshevik. Editor at
Pravda, 1931.

Krumin, Garal'd Ivanovich (1894-1943) - Joined Party in 1909. Father was a teacher.
In 1918, editorofNarodnoekhoziastvo; 1919-1928editedEkonomicheskaiazhizn'. From
1931 to 1935, editor at Pravda.

Mekhlis, Lev Zakharovich (1889-1953) - Son of an office worker. Member of Zionist
organization, 1907-1910; joined Party, 1918. Party work in Red Army, 1918-1920. In
1930, graduated from Instituteof Red Professors. On editorial board of Pravda, 1931 (de
facto head editor until 1938).

Os'mov, Ivan Vladimirovich - Son of mechanicand cleaning lady. Joined Party in 1917,
sent notes on life at the front to Pravda while serving as a soldier in the Red Army

89



during the Civil War. From 1923 edited various Komsomolnewspapers. In 1931, deputy
editor of Economics Department at Pravda.

Pishenina, Liubov - Peasant woman, took course to become a tractor driver at age
fifteen, worked at Machine Tractor Station beginning in 1931. Krest'ianskaia gazeta
published a short story by her and invited her to Moscow to study at the Communist
Institute of Journalism. After three-year course worked at Krest'ianskaia gazeta and then
Pravda in mid-1930s.

Popov, Mikhail- Born 1902 to peasant family. Joined Party in 1920. In 1918, organized
local youth union, joined Red Army. In 1921, secretary of Archangel' sk guberniia
Komsomol organization. In 1922, edited Komsomol paper in Archangel'sk. Came to
Pravda in 1927, worked first on the II Workers, and Peasants' Inspectorate Page" arid
later under Kapustin in the Economics Department. Head of roving Pravda editorial
board covering the Donbass coal mines in the early thirties. Author of front-page
editorials

Popov, Nikolai Nikolaevich - Joined Party in 1919, but was previously a Menshevik,
from 1906, and member of the Menshevik Central Committee until 1919. In 1920, on
the editorial staff of newspaper Kommunist in Kharkov. In 1921, gubemiia Party
Committee secretary. In 1924-1926, editor-in-chief of central Party journal Kommunist;
rector of Institute of Marxism. Central Committee administrativeassignment, 1928-1929;
historian, editorial staff of Pravda, 1929-1933; member of Politburo, Orgburo,
1933-1937. Delegate to the Tenth, Eleventh, and Thirteenth through Seventeenth Party
Congresses.

Pospelov, Petr Nikolaevich - Born 1898, joined Party in 1916. Son of a bureaucrat.
During 1917 engaged in Party and trade-union activism in Kalinin. In 1920-1924,
guberniia trade-union and soviet work, director of guberniia Agitprop Department in
Tver'. From 1924 to 1926 was "instructor" at Central Committee Agitprop Department.
In 1930 graduated from the Economics Department of Institute of Red Professors. On
editorial staff of Bolshevik, Pravda, and director of Pravda Department of Party Life,
1931-1934. In 1934-1937, member of Party Control Commission; 1937-1940, deputy
director of Central Committee Agitprop Department; 1940-1949, Pravda editor-in-chief.

Pototskii, Avgust Vladimirovich - Born in 1892; joined Party in 1910; editor of Gudok
from late 1922. In December 1925 sent to Leningrad with Ivan Skvortsov-Stepanov to
purge Zinovievite oppositionists from the Leningrad press. Pravda editor in 1931.

90



Riabov, Ivan - [Reporter for Agricultural Department Pravda, 1931]. Began his
journalistic career at Tverskaia pravda in the 1920s, edited the Tver' Komsomol organ.
At Pravda at least as early as 1929, elected to governing bureau of newspaper's Party
cell, July 1929. Reporter for Agricultural Department, Pravda, 1931.

Ryklin, Grigorii Efimovich (1894-1975) - Journalistic work from 1918. Joined Party in
1920. On editorial staffs of Pravda and Izvestlia in early thirties, editor of Krokodil,
1938-1948. Frequent contributor to Krasnaia pechat', Zhumalist, and Izvestiia during
period under study.

Savel'ev, Maksim Aleksandrovich (1884-1939) - Joined Party in 1903. Of gentry
origins. In emigration in Germany, 1907-1910; from 1910 in S1. Petersburg.
Prerevolutionary member of Pravda editorial staff. From 1917, chief editor of Bolshevik
paper Rabochii put'. Editor at Ekonomicheskaia zhizn', 1918, and Kommunist, 1919. In
1920, secretary of Turkestan regional Party Committee. In 1921-1922, member of
Supreme Council on the Economy. Editor of Narodnoe khoziaistvo, 1922-1928; editor
of Torgovo-promyshlennaia gazeta, 1926-1927; chairman of the Industrial Publishing
House (Promizdat), director of the Lenin Institute, and editor-in-chiefof Izvestiia, 1928­
1930; editor-in-chief of Pravda briefly in 1931. From 1932, head of the Communist
Academy. During 1936-1939, deputy director of Marx-Engels Institute.

Shcherbakov, Anatolii - Reporter in Pravda Economics Department, promoted to
Pravda's apprentice school in 1929 or 1930 from factory where he had edited wall
newspaper. Had recently graduated from a construction technical school (tekhnikum).

Skvortsov-Stepanov, Ivan Ivanovich (1870-1928) - Revolutionary activist from 1891,
exiled to Siberia in 1907. After February Revolution, editor of Moscow Soviet Izvestiia,
on editorial staff of Sotsial-demokrat, In 1919-1920, worked in All-Union Soviet of
Cooperatives, Trade Union Central Executive Committee. Assistant chief of Gosizdat,
the government publishing house, 1921; editor of lzvestiia, 1925-1928. In 1926, sent to
Leningrad to purge press after Zinovievite Opposition took control of Leningradskaia
pravda. In 1927, second editor-in-chief at Pravda, member of Communist Academy
Presidium, director of Lenin Institute.

Steklov, Iurii Mikhailovich (1873-1941) - Social Democrat from 1888, fled Russia in
1899, worked at journal Zaria. Took part in 1905-1907 revolution, exiled in 1910.
Worked at Zvezda and Pravda before revolution. On Executive Commitee of Petrograd

91



Soviet, 1917; editor of Novaia zhizn', Edited Izvestiia, 1917-1925, but fired in financial
scandal. Later did administrative and scholarly work.

Stetskii, Aleksei Ivanovich (1896-1938) - Son of a government bureaucrat, matriculated
at Petrograd Polytechnical Institute in 1915, joined Party in 1915. After February
Revolution worked as agitator in Petrograd, participated in October Uprising. Posted to
Red Army, 1918-1920; studied at the Institute of Red Professors, 1921-1923. During
1926-1930, director of the Press and Agitprop Departments of the Central Committee's
Northwest Bureau and the Leningrad guberniia Party Committee. Director of Central
Committee Agitprop Department, 1930-1936; editorial board of Pravda, 1931.

92



Notes

1. Scholarship on the history of the Soviet press to 1930 includes Peter Kenez, The
Birth of the Propaganda State: Soviet Methods of Mass Mobilization, 1917-1929
(Cambridge: Cambridge University Press, 1985), and Jeffrey Brooks's articles: "The
Breakdown in Production and Distribution of Printed Material, 1917-1927," in Abbott
Gleason, Peter Kenez, and Richard Stites, eds., Bolshevik Culture: Experiment andOrder
in the Russian Revolution (Bloomington: Indiana University Press, 1985), 151-74;
"Public and Private Values in the Soviet Press, 1921-28," Slavic Review 48, no. 1
(Spring 1989): 16-35; and "Official Xenophobia and Popular Cosmopolitanism in Early
Soviet Russia," American Historical Review 97, no. 5 (Dec. 1992): 1431-48. These
works, along with recent dissertations by Steven Coe on the peasant correspondents'
movement and Julie Kay Mueller on NEP newspapers and newspapermen all describe a
period of decentralization, relative journalistic autonomy, and "civic activism" by
worker/peasant correspondents followed by the tightening of central control in the last
years of the NEP (1926-1927). See Steven Coe, "Peasants, the State, and the Languages
of NEP: The Rural Correspondents Movement in the Soviet Union, 1924-1928" (Ph.D.
diss., University of Michigan, Ann Arbor, 1993), and Julie Kay Mueller, "A New Kind
of Newspaper: The Origins and Development of a Soviet Institution, 1921-1928." (Ph.D.
diss., University of California, Berkeley, 1992). Mark Hopkins, in Mass Media in the
Soviet Union (Western Publishing Company, 1970) provides a good summary history of
the early years of the Soviet press.

2. See, for example, K. Berezhnoi, K istorii partiino-sovetskoi pechati (Leningrad:
Izdatel'stvo Leningradskogo universiteta, 1956); R. A. Ivanova, Partiinaia i
sovetskaia pechat' v gody vtoroi piatiletki (Moscow: Izdatel'stvo Moskovskogo
gosudarstevennogo universiteta, 1961); and A. L. Mishuris, Partiino-sovetskaia
pechat' v periodborbyza stroitelstvo sotsializma (Moscow: Izdatel'stvo Moskovskogo
gosudarstvennogo universiteta, 1964).

3. Between 1922 and 1924 the Central Committee Department of Agitation and
Propaganda contained a Press Subdepartment (Podotdel pechati). In 1924 an independent
Press Department was set up and operated until 1928. In early 1928 the Department of
Agitation and Propaganda absorbed the Press Department, which was converted into a
Newspaper Section (Gazetnyi sektor). In 1930 the Department of Agitation and
Propaganda was reorganized and renamed the Department of Culture and Propaganda.
I will generally refer to the Central Committee Agitprop Department, or the Department
of Agitation and Propaganda.

93



4. See, for example, Krasnaia pechat' (KP), Jan. 20, 1924.

5. See KP, Feb. 28. 1925: 58-61. Also see KP 1926. no. 11 (June): 11.

6. Vareikis, among others, mentions this in KP, 1925, no. 23 (Nov.): 31. See also
KP, 1926, nos. 17-18 (Sept): 22.

7. KP, Mar. 10, 1925: 14.

8. For circulation figures see Brooks, "The Breakdown in Production," p. 167, or
issues of KP from 1924 or 1925. A reader study of students at higher educational
institutions using the gubemiiaPolitical Education library in Saratov reported that among
180 respondents, 119 read Saratovskie Izvestiia, 80 Pravda, and 71 Izvestiia. Next in
popularity was Rabochaia gazeta, with 9 readers (KP, Jan. 23, 1925, 71). A study of the
reading habits of workers at a Kiev arsenal showed that 60 read the local Proletarskaia
Pravda, 22 read Pravda, and only 1 read Izvestiia. A 1920 survey of 450 Red Army
soldiers (N. A. Rybnikov, ed., Massovyi chitatel' i kniga [Moscow: Gosudarstvennoe
voennoe izdatel'stvo, 1925]), showed that the three most popular newspapers were
Bednota (86 readers), Pravda, (71), and Izvestiia (76). Moscow factories in the late
twenties had a different readership distribution. A study reported in Zhumalist (Zh),
1929, no. 10 (May 15): 310, broke down the total number of newspapers received at
several Moscow enterprises employing 45,744 workers. The breakdown follows (numbers
are percentages of total subscriptions at all enterprises studied):

Rabochaia Moskva
Rabochaia gazeta
Golos tekstilei
Pravda
Izvestiia
Komsomol'skaia pravda

33.6 %
27.2 %
23.2 %

5.7%
7.8%

2.5 %

9. See Stephen F. Cohen, Bukharin and the Bolshevik Revolution (Oxford: Oxford
University Press, 1980), 125: "Economically, intellectually, and culturally, NEP
Russia became a relatively pluralistic society. "

10. One notable exception can be found in Izvestiia, Jan. 20, 1925. An open letter
from Leon Trotskii to the Central Committee was published next to the Central

94



Committee's response.

11. "The atmosphere of relaxation fostered in the country by NEP triggered an opposite
course inside the Party" (Cohen, Bukharin and the Bolshevik Revolution, 126).

12. Ibid., 155-58.

13. Zh, Sept. 1, 1922, 5-9, 52-53; Sept. 15, 1922, 38.

14. See Zh, Mar.lApril, 1923, 4-8, for Ingulov's commentary. Some of the "Old
Regime" writers mentioned were A. Petrishchev, Izgoev, and Prokopovich. Two of
the independent newspapers were the Menshevik Den' and Russkoe bogatstvo, For
Lenin's views on the freedom of the press and a brief account of the Bolshevik
closure of opposition newspapers after the October Revolution, see Kenez, Birth of the
Propaganda State, 35-44 and Hopkins, Mass Media, 62-67.

15. Zh' Mar.lApril, 1923: 8.

16. Vladimir Shishkin, "Belye piatna istorii, iii tainy sovetskoi partokratii," Posev,
1990, no. 5 (SepL/OcL): 119-23.

17. Brooks, "Official Xenophobia,1'1435.

18. For a useful summary of Halliday's notion of "context of situation" couched in
layman's language, see his Language, Context and Text: Aspects of Language in a
Social-Semiotic Perspective (Oxford: Oxford University Press, 1985): 3-14. This quote
is from page 11.

19. Ibid., 12, 38, 39.

20. Kenez, Birth of the Propaganda State, 8.

21. On Lenin's views about the press's function in society, see Hopkins, Mass Media,
57-60, and Kenez, Birth of the Propaganda State, 7, 25-29.

22. Quoted in Kenez, Birth of the Propaganda State, 7.

23. See ibid., 25-29, and Hopkins, Mass Media, 57-60.

95



24. See Kenez, Birth of the Propaganda State, 26.

25. Some Soviet discussions of press function in the 1920s included a fourth function,
izoblichenie or razoblacnenie, the criticism and control of government bureaucrats (e.g.,
Sergei Ingulov's front-page article in Pravda, May 9, 1923). The press would act as a
control mechanism, a check on arbitrary power. Worker/peasant correspondents writing
to the editorial office from their factory or village would provide information and
denunciations, which the paper would publicize or forward to the proper control organ
of the government, such as the Workers' and Peasants' Inspectorate.

26. Aleksandr Etkind, Eros nevozhmozhnogo: Istoriia psikhoanaliza v rossii (St.
Petersburg: "Meduza, II 1993), 218-19.

27. Kommunisticheskaia revoliutsiia (KR), 1923 (no. 4): 5.

28. Resheniia partii 0 pechati (Moscow: Politizdat, 1941), 22.

29. Ibid.. 56.

30. KP, Jan. 20, 1924, 1-3.

31. For the Feb. 2, 1924, Central Committee Press Department circular, see Rossiiskii
tsentr khraneniia i izucheniia dokumentov noveishei istorii (hereafter RTsKhIDNI), f. 17,
op. 6, d. 865, 1. 3. For the establishment and work of the Central Committee Agitprop
Department's commission to plan a state newspaper network differentiated by audience,
see f. 17, op. 112, d. 261, 1. 22; d. 275, 11. 13, 20-21, 25. The commission was set up
in December 1921.

32. KP, Jan. 20, 1924, 6-8.

33. On early Soviet reader studies, see I. P. Lysakova, Tip gazety i sti!' publikatsii.
Opyt' sotsiolingvisticheskogo issledovaniia (Leningrad: Izdatel'stvo Leningradskogo
Universiteta, 1989), 5-10; Jeffrey Brooks, "Studiesof the Reader in the 1920s, II Russian
History 9, pts. 2-3, (1982): 187-202; Mikhail Gus, Iu. Zagorianskii, and N. Kaganovich,
Iazyk gazety (Moscow: "Rabotnik prosveshcheniia, II 1926); Iakov Shafir, Gazeta i
derevnia (Moscow: "Rabotnik prosveshcheniia, II 1923); idem, "Chitatel' Rabochei gazety
v tsifrakh, II KP, 1925, no. 26 (Dec.): 37; M. Charnyi, "0 Vechemei Moskve i ee
chitatel', II Zhumalist, 1926, no. 10 (Oct.): 42-43; B. Kamenskii, "Chitatel'skie massy

96



pod mikroskopom," Zhurnalist, 1929, no. 10 (May 15): 310-11.

34. On the Party's efforts to institutionalize the worker/peasant correspondents
movement, see Coe, "Peasants, the State, and the Languages of NEP, II 91-162, and
Mueller, itA New Kind of Newspaper, It 264-315. For 1923-1924 Central Committee
Agitprop Department correspondence with newspaperson the movement, and instructions
regarding same, see RTsKhIDNI, f. 17, op. 60, d. 906, 1. 26; d. 907, 11. 5-9; d. 935,
11. 1-102.

35. See "Vozrozhdenie golodavshego Povol'zhia," Iz, Jan. 8, 1924.

36. On Eremeev and Karpinskii's plan for Rabochii, see RTsKhIDNI, f. 17, op. 112,
d. 325, 11. 20-21; op. 60, d. 849, 11. 148-49.

37. On the Central Committee's instructions to the Rabochii editors and their
replacement, see RTsKhIDNI, f. 17, op. 112, d. 296, 1. 3; d. 301, 1. 2; d. 325, 11. 2,
20-22.

38. Pravda, May 5, 1923; May 9, 1923; I. Stalin, Sochineniia (Moscow, 1946), 5:
281-90.

39. See Semen Gershberg, Rabota u nas takaia (Moscow: Politizdat, 1971), 23;
Gosudarstvennyi arkhiv Rossiiskoi Federatsii (hereafter GARF), f. 374 s.ch., op. 27s.,
d. 1069, 11. 13-14.

40. Zh, no. 5 (May), 1926: 49-51.

41. On Tverskaia pravda's development of the production review, see Gershberg,
Rabota, 22-24, and "Novaia forma gazetnoi raboty," Pravda, Mar. 11, 1927,3. On
early shock brigades and production contests organized by Komsomol newspapers, see
L. S. Rogachevskaia, Sotsialisticheskoe sorevnovanie v SSSR: istoricheskie ocherki,
1917-1970 (Moscow: Izdatel'stvo "Nauka, It 1977), 72-79. For the earliest Ural'skii
rabochii (UR) coverage of Komsomol shock brigades and production contests, see UR,
July 20, 1927, 2, and July 29, 1927, 4.

42. "Novaia forma gazetnoi raboty," Pravda, Mar. II, 1927,3; Zh, 1927, no. 12
(Dec.): 57.

43. Zh, 1927, no. 4 (April): 3

97



44. Ibid., 9

45. For an example from 1926, see Resheniia partii 0 pechati, 102.

46. Zh, 1927, no. 11 (Nov.): 54-55.

47. tu«, 1927, nos. 9-10 ( Sept.lOct.): 4-5.

48. Resheniia partii 0 pechati, 112-13.

49. A. M. Selishchev, Iazyk revoliutsionnoi epokhi (Moscow: II Rabotnik
prosveshcheniia, II 1928), 28-29, 85-92.

50. KR, 1923, no. 3: 84-95. One wind-up "agit-toy" had a priest and a tsar who struck
an anvil with hammers. The anvil was a peasant's head.

51. Ibid., KR, 1925, nos. 21-22 (Nov.), 1925: 24. In the August/September 1925
edition of Zhumalist, pp.77-81, the campaign was defined: "In essence the newspaper
campaign is a large-scale agitation campaign. For this reason it should have a limited
number of slogans, or even better, one slogan. The most vital and important medium for
carrying out the campaign is information. One must fix the attention of the reader on
certain facts . . . without special commentary. The second medium is illustrations,
especially caricatures; the third is articles. II

52. Zh, 1929, no. 21 (Nov. 1): 642-44.

53. Ibid.

54. These examples are drawn from my survey of the first seven issues of
Krest'ianskaia gazeta (KG) available from 1925: Jan. 6, 13, 20, and 27; Feb. 3; April
28; and May 5. See appendix table 4, for a measurement of Krest'ianskaia gazeta's
"strike index" and a comparison with Pravda and Izvestiia.

55. IIV nas uspeshno" and "Nashu iacheiku nadoperestroit"' are from Jan. 6, 1925.
The "ardent greeting" appeared on Jan. 13, 1925.

56. Zh, 1923, no. 3 (Jan.): 21-26

98



57. See, for example, a lecture by Slepkov, the first editor of Komsomol 'skaia pravda,
reprinted in KP, Sept. 10, 1925, 36-39. Also see Anatolii Lunacharskii's speech
reprinted in Zh, 1924, no. 15: 9-11

58. On the prerevolutionary attitudes of the intelligentsia toward the popular press, see
Jeffrey Brooks, When Russia Learned to Read (Princeton: Princeton University Press,
1985), chap. 5. M. Levidov, in Zh, 1925, no. 5 (May): 42, also rooted the disdain
among Soviet journalists for "boulevardism" in the prejudices of the prerevolutionary
intelligentsia.

59. Zh, 1923, no. 4 (Feb.): 29; 1927, no. 1 (Jan.): 20. See also George C. Bastian,
Editing the Day's News (New York: Macmillan, 1923), chaps. 11 and 12.

60. The results of reading comprehension studies by the Industrial Psychology
Laboratory of the Commissariat of Trade, in collaboration with Moscow University's
Institute of Experimental Psychology, were published in Zh, 1924, no. 14 (Aug.lSept.):
15-19. The subjects were Red Army soldiers. Brooks cites studies of the reading
comprehension of sugar refinery workers in Voronezh in "Public and Private Values. II

M. Gus investigated the reading comprehension of Red Army soldiers in the Kharkov
garrison. The results of his research are described in Iazykgazery, 115-38.

61. Resheniia partii 0 pechati, 67.

62. See Zh, 1925, no. 1 (Jan.): 12, for a reprint of Lenin's letter.

63. See for example M. Gol'din's letter to the editor in KP, Feb. 28, 1925, 20.

64. Zh, 1925, no. 2 (Feb.): 5-10.

65. Gus, Iazyk gazet», passim.

66. Ibid., 225.

67. Zh, 1929, no. 7 (April 1): 212-13; 1929, no. 9 (May 1): 282; Pechat'i revoliutsiia,
1927 (Jan.lFeb.): 5-18.

68. Zh, 1929, no. 2 (Jan. 15): 56.

99



69. Berezhnoi, K istoriipartiino-sovetskoi pechati, 78.

70. Zh, 1929, no. 1 (Jan. 1): 1.

71. See "Ova iazyka, " Zh, 1924, no. 14 (Aug.lSept.): 15.

72. See ibid., 1929, no. 13 (July 1): 403; no. 3 (Mar.), 1925, 5-13; no. 2 (Feb.),
1925: 8.

73. This was one recommendation made by Gus's in Zh, 1929, no. 4 (Feb. 15): 109.

74. This phenomenon was often remarked upon. For one example, see A. Meromskii,
"The Language of the Peasant Correspondent," Zh, 1929, no. 13 (July 1): 400.

75. Denunciations of the "vulgarizationIIof language by new "proto-intellectuals," and
of obyvatel'skii or "philistine" prose, are frequent in the discourse on style. See, for
example, Smimov-Kutacheskii'sarticlein Pechat' t revoliutsii, 1927, (Jan.lFeb.): 5-18.

76. Berezhnoi, K istoriipaniino-sovetskoi pechati, 78.

77. KP, May 25, 1925, 25-27.

78. Zh, 1925, no. 5 (May): 41-42; 1923, no. 4 (Feb.): 55-56.

79. KP, Jan. 23, 1924, 21.

80. Most 1925 issues of Krasnaia pechat' give circulation figures for the major central
newspapers on their back page.

81. See Brooks, "Public and Private Values, II 28, on the role of newspapers in
educating local activists in the language of public life.

82. For discussions of the need to retarget the central newspapers to reach lower-level
Party activists and new workers, see Tsentral'nyi gosudarstvennyi arkhiv
obshchestvennykh dvizhenii goroda Moskvy (TsGAOD g. Moskvy) f. 190,op. 1, d. 1,
I. 60 (Party cell of Rabochaia gazeta, April 1926); f. 3, Ope 9, d. 79, 11. 13-130b. (Jan.
1928 intelligence report to Moscow gubemiia Party Committeeon "Party-Organizational
QuestionsII); f. 3, Ope 10, d. 18, 11. 1-38 (conference of Moscow agitators and

100



propagandists in February 1929).
For letters from Party members expressing confusion about Party policies or

warning that other Party activists were not understanding the press, see Matthew Lenoe,
"Reader Response to the Soviet Press Campaign Against the Trotskii-Zinov'ev
Opposition, 1926-1928," Russian History, nos. 1-2, 1997 (forthcoming).

For Central Committee decisions retargeting the central press, see RTsKhIDNI, f.
17,op. 113, d. 717, 11.23-55 (April 1929 Orgburo decision ordering Bednota to simplify
its language and explain Party policies more clearly to rural Party activists); f. 17, Ope
113, d. 637, 11. 8-18 (July 1928 Orgburo decision on "Measures for Improving Youth
and Children's Press").

83. See Mark Fishman, Manufacturing the News (Austin: University of Texas Press,
1980), in particular pp. 3-16.

84. KP, 1926, no. 16 (Aug.): 36-38.

85. See Ingulov's opening speech to the Moscow Conference of Information Specialists
(Moskovskaia konferentsiia rabotnikov informatsii) for his attack on the "Ukrainian
comrades" supporting abolition of the reportorialprofession (Zh, 1926, no. 3 [Mar.]: 32).
For a summary of and quotes from Alekseev's article in Proletarii, see "Otkliki na
diskussiiu, It Zh, 1926, no. 4 (April): 69.

86. Zh, 1925, no. 3 (Mar.): 21; no. 6-7 (June/July): 34-37, 87.

87. For a characterization of the reporter as a "courier" see "0 masterakh i
podmasteriakh tsekha informatsii, " ibid., 1926, no. 3 (Mar.): 21. See also the summary
of I. Alekseev's article run in ibid., 1926, no. 4 (April): 69.

88. KP, 1926, no. 16 (Aug.): 40, cited a case in which the People's Commissariat of
Agriculture Press Bureau prevented reporters from attending a conference of vydvizhentsy
(persons promoted from the worker or peasant "rank-and-file" in accordance with Soviet
affirmative action policies).

89. Zh, 1926, no. 2 (Feb.): 56-57. In the case in question, an actual foreign
correspondent was waiting in the foyer for an already scheduled interview with the
"demi-Commissar," but had to go to the bathroom. While he was gone, the Gudok
reporter got into the trust director's office by posing as him. The Gudok reporter's
outrage was obviously increased by the ease with which the foreign newspaperman, who

101



was from a minor power ("such as Greece") got access. Russian reporters frequently
complained that foreign correspondents had better access to Soviet institutions than they
did.

90. KP, 1926, no. 16 (Aug.): 36.

91. Zh, 1925, no. 1 (Jan.): 21-22.

92. Zh, 1926, no. 2 (Feb.): 55. Soviet enterprises were supposed to hold regular
"production meetings" at which lower-level personnel could offer suggestions for
improving work or criticize management procedures they were unhappy with. The
production meeting was expected to be a forum for compromise between management and
labor.

93. tu«, 1925, no. 12 (Dec.): 34-41; 1929, no. 8 (April 15): 247.

94. KP, 1926, no. 16 (Aug.): 34-35.

95. Zh, 1923, no. 3: 33-34; Sept., 1922:28-29; 1924, no. 12 (June): 23-24; 1924, no.
14 (Aug.lSept.): 53; 1925, no. 12 (Dec.): 32-33; 1927, no. 2 (Feb.): 42-43.

96. Bot'shaia sovetskaia entsiklopediia (Moscow: Gosizdat, 1975), entry for "Savel'ev. "

97. Zh, 1926, no. 2 (Feb.): 2.

98. Zh, 1927, no. 2 (Feb.): 42; 1923, no. 5 (Mar.lApril): 36; 1923, no. 3 (Jan.): 34;
1926, no. 3 (Mar.): 33.

99. Louise McReynolds, The News Under Russia's OldRegime (Princeton: Princeton
University Press, 1991), 162.

100. Zh, 1926, no. 2 (Feb.): 46. For the image of bourgeois newspapermen, see ibid.,
1926, no. 3 (Mar.): 20.

101. At Izvestiia until the end of 1926 the "Department of Moscow Information" was
headed by Konstantin Matveevich Danilenko, formerly the Moscow news editor for the
popular prerevolutionary paper Russkoe slovo. Danilenko had brought "nearly his entire
staff, II fifteen or more reporters, with him to tzvestiia. See Ivan Gronskii, Iz proshlogo

102



· .. Vospominaniia (Moscow: II Izvestiia, II 1991), 110.

102. GARF, f. 374 s.ch., Ope 27s,., d. 1931, I. 72.

103. A. Kliachkin, I"Fitili' i 'gvozdi': iz zapisok reportera, II in I. M. Afonichev, ed.,
o vremeni i 0 sebe. Iz zhurnalistskikn bloknotov (Leningrad: Lenizdat, 1984), 254.

104. V. Verner, "Bezprizornye gazety: Yechemiaia krasnaia gazeta, II Zh, 1926, no. 4
(April): 55-56. "People of the pastil is a direct translation of byvshie liudi, which
referred to members of defunct social classes - the bourgeoisie, priests, nobles, and so
on.

105. Zh, 1923, no. 3 (Jan.): 34-35.

106. Mikhail Kol'tsov, "Ne s toi storony, II ibid., 1926, no. 2 (Feb.): 11.

107. Ibid., 1926, no. 3 (Mar.): 32-40.

108. Ibid., 1926, no. 3 (Mar.): 19. Lenin's motto, "travit' negodnogo, " refers to the
use of denunciation and unmasking to expose incompetence and corruption within the
state apparatus.

109. On Dzerzhinskii's meeting with Moscow newsmen, see Gershberg, Rabota, 23;
Torgovo-promyshlennaia gazeta, Mar. 2, 1926, 1; Mar. 4, 1926, 1. On Gusev's speech
to a conference of the Moscow section of the journalists' trade union (SRP), see Zh,
1926, no. 5 (May): 49-51

110. In early March the central trade-union organ Trud criticized Torgovo­
promyshlennaia gazeta'» coverage of the belt-tightening campaign for being too
managementoriented and ignoringordinary workers (see Torgovo-promyshlennaia gazeta,
Mar. 4, 1926, 3). On April 23, 1926, Ural'skii rabochii ran a self-critical front-page
article, "0vercoming the Formal Approach (On Some Results of the Belt-Tightening
Campaign), II which called for coverage of lithebroadest strata of workers, peasants, and
office workers. II

111. On Kapustin's pioneering of the production review, see "Novaia forma gazetnoi
raboty," Pravda, Mar. 11, 1927,2; Gershberg, Rabota, 23-24.

103



112. See "Novaia forma gazetnoi raboty," Pravda, Mar. 11, 1927,2; Zh, 1927, no. 12
(Dec.): 57.

113. See, for example, the Komsomol Central CommitteePress Department's April 14,
1927, resolution following a presentation by the Moscow Komsomol Committee's Press
Department in Tsentr khraneniia dokumentov molodezhnykh organizatsii (TsKhDMO),
f. 1, op. 23, d. 737, 11.1-2.

114. 0 partiinoi i sovetskoi pechati. Sbomik dokumentov (Moscow: Izdatel'stvo
"Pravda," 1954), 374-75.

115. Ibid., 377; RTsKhIDNI, f. 17,op. 113, d. 637, 11.7-22. Quote is from I. 14.

116. RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 639, n. 169-73; d. 694, n. 166-67.

117. 0 partiinoi i sovetskoi pechati, 382-85; RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 717, II.
23-55. See especially 11. 30-31 for Ingulov's statementof the need to adjust Bednota to
rural activists' reading level. His draft of the resolutionarchived at RTsKhIDNI contains
an unpublished supplementary point on simplifying the newspaper's language.

118. TsGAOD g. Moskvy, f. 3, op. 9, d. 79, I. 13 ob.

119. Ibid., 1. 61.

120. RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 585, n. 122-26.

121. RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 643, 11.55-68 ob., especially 1. 58 ob. Emphasis
added.

122. Ibid., ll. 55 ob.-56 ob., 60-61.

123. See Gershberg, Rabota, 9,26-27; RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 804, 1. 12. For
evidence of Kapustin's attendance at a high-level session of the Agitprop Department on
Sept. 3, 1929, see GARF, f. 374 s. ch., op. 27s., d. 1898, 1. 63.

124. On Pospelov, see Gershberg, Rabota, 38, and Bol'shaia sovetskaia entsikiopedia,
1975 ed., s. v. "Pospelov." On Riabov, Khodakov, Polevoi, and Khvat, see Gershberg,
Rabota, 26, 52, 144, 187, 273-77.

104



125. On Troitskii's biography and appointment as chief editor of Komsomol'skaia
pravda, see RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 831, 1. 8, and M. Dubrov, "Zametki
nakanune iubileiia, II 1975, TMs, editorial office library of Komsomol'skaia pravda,
Moscow.

126. On Liakhovets's career at Tverskaia pravda and Kooperativnaia zhim', see GARF,
f. 374 s. ch., op. 27s., d. 1567,11.8-8 ob., 127.

127. RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 699, 11.88-90.

128. RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 637, II. 124-26; op. 114, d. 295, 1. 116; Ural'skii
rabochii, Mar. 16, 1926, 6 (Mikhailov's comments at the March 1926 plenum of the
Urals oblast' Party Committee).

129. RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 826, 1. 9; d. 852, 1. 7.

130. I assume that the N. Naumov who headed Pravda's Komsomol cell in 1928-1929
was the same N. Naumov who authored two articles in Raboche-krest'tanskii
korrespondent in the fall of 1927 on "The Wall Newspaper in the Struggle for
Rationalization"and "How to Organize a Production Review Using the Wall Newspaper"
(see Mueller, n A New Kind of Newspaper, II 322, nn. 98, 103). I also assume that this
Naumov was the same person as the Naumov elected a candidate member of the Urals
oblast' Party Committee in March 1926 (UR, Mar. 7, 1926, 2) and the Naumov who
organized strike brigades in Zlatoust okrug in the fall of 1927 (UR, Dec. 28, 1927, 3).

131. See Boris Baianov, "Moia rabota v Komsomol'skoi pravde, It Aleksei Abramenkov,
"Donbass, Khar'kov, Moskva, II "Iarkii i samobytnyi (neskol'ko stranits 0 Vladimire
Bubekine, II "I. Stanevskii: Kratkie svedeniia, II all unpublished typed manuscripts in the
editorial office library of Komsomol 'skaia pravda, Moscow. See also RTsKhIDNI, f. 17,
op. 113, d. 831, 1. 8; op. 114, d. 308, 1. 243.

132. See Iurii Zhukov, Liudi tridtsatykh godov (Moscow: "Sovetskaia Rossiia, It 1966),
41-43; RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 800, 11.3, 106; op. 114, d. 264, n. 5, 89 ob.:
Gershberg, Rabota, 189.

133. For outline biographies of some typical massjournalists, see BiographicalGlossary.
Also see Gershberg's account of Pravda correspondent Mikhail Popov's career in
Rabota,121-22, and M. Dubrov's description of the Komsomol'skaia pravda editor

105



Andrei Nikolaevich Troitskii in "Zametki nakanune iubileiia," pp. 4-5.

134. According to the 1929 SRP data, 59.9 percent of the union members surveyed
(4,998 persons, or about three-quarters of total membership) had begun their working
lives in white-collarpositions outside the press, 17.8 percent had begun in the press, 16.7
percent had begun in blue-collar work, and only 4.5 percent had begun working in
agriculture. Of 886 who began their careers in the press, only 7.9 percent came from
worker families, 15.1 percent from peasant families, and 67.1 percent from white­
collar/professional families. In contrast, among Communist journalists who entered
newspaper employment in 1927-1928, 35.9 percent had first done blue- collar work.
Among those Communist journalists who began newspaper careers in 1929 the percentage
of former proletarians was even higher: 51.8 percent. See GARF, f. 5566, op. 6, d. 27,
11. 11, 21.

135. See GARF, f. 5566, op. 6, d. 27,11.14,17-18. Although Soviet agitprop officials
had taken some steps to organize professional training for journalists, such as founding
the State Institute of Journalism (GIZh) in Moscow and running evening courses at the
Moscow House of the Press and newspaper editorial offices, the SRP survey showed that
only a small percentage of working reporters (6.8 percent) had taken courses in
journalism.

136. On the campaign to "Communize" the journalistic profession, see Zh, 1927, nos.
9-10 (Sept.lOct.): 4-5; 1927, no. 11 (Nov.): 54-55; Resheniiapartii 0 pechati, 112-13;
and stenograms of the discussion at the Third Plenum of the SRP's Central Bureau (Jan.
1929) in GARF, f. 5566, op. 5, d. 48, 11. 1-41.

137. Komsomol'skaia pravda, April 24, 1928, 2.

138. See RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 685, 11. 27-30 ob.

139. "0 'Periakh iz khvosta.' Mysli vslukh, II Pravdist, Dec. 5, 1928, 3.

140. On the August 1928 appointment of Krumin and Savel' ev to the Pravda editorial
board, see the Politburo's September 6, 1929, resolution, "On Pravda's Editorial Staff,"
reprinted in Gosudarstvennaia arkhivnaia sluzhba Rossiiskoi Federatsii, Rossiiskii tsentr
khraneniia I izucheniia dokumentov noveishei istorii, Pis'ma I. V. Stalina V. M.
Molotovu, 1925-1936 gg. (Moscow: "Rossiia molodaia," 1996), 132-34. On Kovalev's
election as Party cell secretary, see Pravdist, Oct. 31, 1928, 4, which mentions the
election of a new Party cell bureau. Kovalev may have been Party cell secretary at

106



Pravda earlier, but I have not found evidence of this.

141. Pravdist, Nov. 21, 1928, 3.

142. For examples of Bulyzhnik and Tanin's work, see Pravda, Jan. 1, 1929, 3,5. For
the debates on mass journalism and the II campaign, II see Pravdist, Dec. 29, 1928, 3; Feb.
9, 1929, 3; Feb. 20, 1929, 3.

143. Pravdist, Jan. 12, 1929, 3.

144. Ibid., 1.

145. Ibid., April 24, 1929, 2.

146. Ibid., Feb. 2, 1929, 3.

147. RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 584, 1. 3; "Na novye puti," Pravdist, Dec. 19,
1928, 1.

148. See Pravdist, Oct. 31, 1928, 3; Nov. 10, 1928, 1; Nov. 14, 1928, 3; Nov. 17,
1928, 2; Dec. 5, 1928, 2; Dec. 12, 1928, 1; Dec. 19, 1928, 1; Dec. 22, 1928, 2; Jan.
30, 1929, 1; June 22, 1929, 1; June 29, 1929, 1; July 9, 1929, 2-3.

149. See Pravdist, June 22, 1929, 1, for the assertion that Kapustin was running Pravda.
In September 1929, Nadezhda Allilueva, Stalin's wife, reported to her husband that
Kovalev enjoyed more "authority" at Pravda than the putative members of the editorial
bureau-Popov, Krumin, and Iaroslavskii. See "Nadezhde Sergeevne Alliluevoi lichno
ot Stalina," Rodino, no. 10, 1992: 52.

150. See Pravdist, June 22, 1929, 1, 3; June 29, 1929, 1; July 9, 1929, 1; July 24,
1929, 1, 4; Pis'ma I. V. Stalina V. M. Molotovu, 129-30.

151. On Gronskii's relationship with Stalin and his management of "insurrection" at the
editorial offices, see Gronskii, Izproshlogo, 118-21, 132-34. On his handling of a late
1928 incident in which young Communist reporters used the suicide of a lower-ranking
employee as an occasion for an attack on senior editors, see TsGAOD g. Moskvy, f.
420, op. 1, d. 55, 11. 2-6, 12. On the firing of one of the reporters, Safonov, see Zh,
1929, no. 4 (Feb. 15): 106. On Gronskii's rejection of young Communist journalists'

107



demands for a purge of non-Party newspapermen, see TsGAOD g. Moskvy, f. 420, op.
1, d. 56, n. I-lob.

152. See Gronskii, Iz proshlogo, 110; GARF, f. 1244, op. 1, d. 12, n. 41, 56-57; d.
17, 11. 5-17; Anatolii Mironovich Danilevich, "Gazeta 'Izvestiia.' Stanovlenie.
Tipologiia(l917-1927 gg.)" (Ph.D. diss., MoscowStateUniversity, 1978),69-70, 116.

153. GARF, f. 1244, op. 1, d. 31, 11.6-11.

154. Ibid., 11. 13-14, 45.

155. On the Secretariat's approval of Volodin's appointment as chief editor of
Vechemiaia Moskva, see RTsKhIDNI, f. 17, op. 113, d. 826, 1. 5. On the purge at
Vechemiaia Moskva, see Zh, 1930, no. 13 (July): 24; GARF, f. 374 s.ch., op. 27 s., d.
1931, 11.71-72. On the transformationof Vechemiaia Moskva, see issues of the paper
from October 1929 through March 1930.

156. Zlz, 1929, no. 8 (April 15): 232; Pravdist, Jan. 12, 1929, 1; Feb. 9, 1929, 3.

157. Zlz, 1929, no. 7 (April 1): 211. See also 1929, no. 4 (Feb. 15): 118, 131.

158. Zh, 1929, no. 12 (June 15): 372. See also Komsomol'skaia pravda, June 7, 1930,
2; Aug. 23, 1930, 2; Oct. 24, 1930, 2.

159. See M. Gus, "Gazeta i chitatel', II Zh, 1930, no. 5 (Mar. 1): 157-58. See also the
exchanges of opinion about pedagogy at the State Institute of Journalism in Zh, 1930,
nos. 7-8 (April): 11-12; 1930, nos. 11-12 (June): 24-27; 1930, no. 13 (July): 30-35.
For a summary account of Kuz'michev and Rubakin's work, see Vadim Volkov, "The
Politics of Reading in the Soviet Union, 1920s-1930s: Reflections on the Privatization
of Life, II paper presented to the Conference on Soviet Letters to Authority, April 6-7,
1996, University of Chicago, Chicago, Ill., pp. 8-10.

160. M. Bochacher, "0 metodologiigazetovedeniia, II Zh, 1930, no. 5 (Mar. 1): 156; P.
Cherepenin, "K informatsii, II Zh, 1930, nos. 7-8 (April): 14-15; B. Reznikov,
"Polemicheskiezametki, II Zh, 1930, no. 14 (July): 19-23; and V. Kugel's review of V.
Kuz'michev's Organizatsiia obshchestvennogo mneniia (Zlz, 1930, no. 6 [Mar. 15]: 192).

108



161. Komsomol'skaiapravda, Oct. 24, 1930,2. For details of the attacks on Gus, Kurs,
and other State Institute of Journalism instructors in 1930 by mass journalists from
Rabochaia gazeta, Komsomol'skaia pravda, and other mass newspapers, see Zh, 1930,
nos. 7-8 (April): 11-12; 1930, nos. 11-12 (June): 24-27; 1930, no. 13 (July): 30-35;
Komsomol'skaia pravda, June 7, 1930, (no. 130),2; Aug. 23, 1930, (no. 207) 2; Oct.
24, 1930, (no. 269) 1. On the "Gus-Kurs Deviation, tI (referred to as the "Hus-Kurs
Deviation due to a transcription error), see A. Kotlyar, "Newspapers in the USSR:
Recollections and Observations of a Soviet Journalist, tI East European Fund, Research
Program on the USSR, Mimeographed Series No. 71 (New York: East European Fund,
1955), 55. On the denial of the need for a press network differentiated by target
audience, see "Y Kul'tprope TsK YKP(b)," Bol'shevistskaia pechat', no. 1 (Jan.), 1934:
48, where lithe tendency to oppose a newspaper's 'leading' character to its 'mass'
character" is labeled a "deviation. II

162. In June 1926 Stalin expressed his own view that worker readers would respond best
to simple-minded accusations against the Trotskii-Zinov'ev Opposition, rather than
explanations of the policy differences between the Opposition and the Central
Committeee. See Pis'ma I. V. Stalina V. M. Molotovu: 1925-1936 gg., 72-74.

163. See Pravdist, Jan. 12, 1929, 1. I am assuming that Kovalev, the editor of
Pravdist, wrote this lead editorial. It is however possible that another editor was the
author.

164. Ken Jowitt, New World Disorder: The Leninist Extinction (Berkeley and Los
Angeles: University of California Press, 1992), 88-91, 140-51.

109


